Tribù heeft de voorbije jaren een opmerkelijk groeitraject afgelegd. In 2013 werd de balans nog afgesloten met een omzet van 12,7 miljoen euro maar sindsdien ging het snel. In 2019 werd voor het eerst de kaap gerond van 30 miljoen euro en vorig jaar werd een omzet gerealiseerd van 51 miljoen euro. Daarmee behoort Tribù tot de wereldwijde top drie in zijn sector en is het één van de snelste groeiers in onze provincie.
De komende jaren wil de specialist in exclusief buitenmeubilair op dit elan verder gaan. “Maar we ambiëren geen omzet van 200 miljoen”, zegt CEO Koen De Cock, die het bedrijf sinds 2013 samen met zijn broer Tom leidt. “Een omzet van 80 tot 90 miljoen euro binnen vijf jaar lijkt mij een mooie doelstelling.” Toch staat Koen De Cock niet afkerig van overnames als de gelegenheid zich voordoet. Het bedrijf stelt wereldwijd zo’n 110 mensen te werk.
Segers
Tribù kent zijn oorsprong in 1966 toen Henri De Cock van start ging met een bedrijfje dat tuinmeubelen importeerde en verdeelde. In 1987 nam zijn zoon Lode het roer over om het daarna meteen ook om te gooien. Vanaf dan specialiseerde het bedrijf zich in het ontwerpen en verkopen van buitenmeubelen in het duurdere segment. “Dat was toen revolutionair”, aldus Koen De Cock. “Tuinmeubelen waren in die tijd vooral verkrijgbaar in smakeloos plastiek of in klassiek teak.” Een belangrijke doorbraak volgde in 1992 dankzij de samenwerking met designer Wim Segers.
Vandaag werkt Tribù samen met toonaangevende designers zoals Monica Armani, Studio Segers (nog steeds) en Yabu Pushelberg. “Voor mensen die kwaliteit en discrete luxe op prijs stellen is een tuininrichting met Tribù even vanzelfsprekend als het dragen van een horloge van Patek Philippe of een tas van Hermès”, aldus nog Koen De Cock. “De internationale tophotels staan in de rij om Limburgs buitenmeubilair aan te kopen. Die meubels worden geproduceerd door toeleveranciers met wie Tribù jarenlange relaties onderhoudt. Het zijn net als Tribù familiebedrijven.”
Kim Kardashian
De lijst van referenties is even lang als indrukwekkend. In veelsterrenhotels zoals het Dolder Grand in Zürich, het Park Hyatt in Marrakech en het Paracas Hotel in Peru staat meubilair van Tribù, maar ook in de hoofdkantoren van luxemerken als Bulgari en Dior. En al even lang is de lijst van klanten die dat niet naar buiten willen brengen. Discretie is in deze sector belangrijk. “Het merendeel van onze klanten bevindt zich in het buitenland”, stelt De Cock. “Maar liefst 86 procent van onze omzet is export. De markt van exclusief buitenmeubilair zal de komende jaren nog groeien. Onze klanten bevinden zich in alle delen van de wereld, van Sidney en Los Angeles tot Toronto en Santiago. Er zijn steeds meer mensen die zich luxe kunnen veroorloven, kijk maar naar de groeiende klasse van rijken in China.”
Ook de ‘rich and famous zijn bij Tribù kind aan huis. Televisiepersoonlijkheid Kim Kardashian en acteur Brad Pitt hebben meubels van Tribù, terwijl voor model en actrice Molly Sims een tafel op maat met een lengte van zes meter werd ontworpen. De voorbije jaren richt Tribù zich ook meer en meer op de markt van de luxe privéjachten. Dat zijn immers kapitaalkrachtige klanten die alleen de hoogste kwaliteit accepteren.
“Tribù is waar de hoogste concentratie miljonairs zit: dat zet ons op de kaart.”
Koen De Cock, CEO.
De groei van de voorbije jaren werd onder meer gestut door de coronacrisis, waardoor de klanten van Tribù meer aandacht gingen besteden aan het buitenleven onder het motto ‘buiten is het nieuwe binnen’. Om de groei op te vangen, investeerde Tribù vorig jaar 2 miljoen euro in de vergroting van de productiecapaciteit. Steeds meer aandacht wordt besteed aan duurzaamheid en circulaire productie.
Beverly Hills
Tribù slaat daarbij ook in de rest van de wereld zijn vleugels uit. In de VS werd een dochterbedrijf opgericht met een eigen kussenproductie en een magazijn, terwijl in Peking en Tel Aviv concept stores werden geopend. Volgend jaar volgt een eerste eigen winkel op Beverly Boulevard in West Hollywood in Los Angeles. “Met een showroom op één van de plaatsen met de hoogste concentratie aan miljonairs ter wereld, kunnen we ons nog meer op de kaart zetten”, zegt Koen De Cock.
Ondanks de groei wil de voormalige Ambiorixprijswinnaar (2017) een wendbaar en dynamisch bedrijf blijven. “We zien onszelf als een dolfijn, niet als een walvis. Dat maakt ons flexibel en kunnen we snel inspelen op veranderingen in de markt, zoals de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de verstoringen in de logistieke keten.”