“Kijk, 2010 was voor ons geen goed jaar, we moeten zeggen zoals het is.” Kenneth Van De Velde, algemeen directeur van radiatorenfabrikant Jaga is niet de man om er doekjes om te winden. “Onze thuismarkt heeft goed stand gehouden, en deed het zelfs iets beter dan in 2009. Maar bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland, en ook verder buiten Europa, was het redelijk moeilijk.”
Hoe los je dat op? “We hebben in de eerste plaats creatieve oplossingen gezocht om onze mensen aan boord te houden,” aldus nog Van De Velde. “Het personeelsaantal is dan ook nagenoeg ongewijzigd. Er werden ook extra inspanningen geleverd in de verkoop. Vooral in regio’s waar we enige economische opleving merken, hebben we nog ‘sales-power’ bijgezet. Turkije is daar één van, net als Rusland en enkele andere ex-Sovjetstaten.”
Niet in het minst wordt het heil voor 2011 verwacht van investeringen in innovatie. “We lanceren inderdaad veel nieuwe producten,” weet de directeur. “Er komt zelfs een nieuwe bedrijfspoot bij, met name in ventilatie en energievriendelijke koeling. In dit segment zullen we overigens de verdere ontwikkeling nog versterken. De vooruitzichten voor 2011 zijn dus positief.”