“Na een jaar van intensieve voorbereiding zijn we in het midden van de coronacrisis van start gegaan met onze zaak in truffels en truffelproducten”, vertelt Yves Gielen. “Marktonderzoek heeft uitgewezen dat er heel veel liefhebbers zijn die echt op zoek gaan naar kwaliteitsproducten en naar afgeleide toepassingen die dezelfde specifieke smaak en geur bevatten. Daarom hebben we de stap gewaagd om met Tartivo onze eigen business uit de grond te stampen.”
Gielen is als kok zelf gepassioneerd door truffel. “Een mysterieus geschenk van onze aarde”, zo noemt hij het. “Het is een product dat telkens verwondering en verbazing teweegbrengt. Vandaar dat ik er met veel liefde over kan vertellen.”
Tartivo wordt in eerste instantie een verdeler van het Italiaanse Geofoods, een wereldspeler op vlak van truffels. “Het is omdat we zelf de passie voor het product konden aantonen, dat ze met ons in zee zijn gegaan”, aldus nog Yves Gielen. “We zijn dan ook trots dat we hun 40 jaar ervaring in deze niche, mogen aanwenden als exclusief verdeler voor België.”
Het nieuwe bedrijf zweert bij kakelverse producten. “Onze truffels zijn als ze bij de klant arriveren, maximaal 2 tot 3 dagen oud”, weet de startende zaakvoerder. “Dat wil zeggen dat ze zeker nog 7 à 8 dagen houdbaar zijn in de koelkast. Om ze op topniveau te bewaren, raden we onze klanten aan om de truffel in een gesloten potje te doen, en dagelijks het keukenpapier waar ze op rusten, te verversen.” De start-up gaat ook Italiaanse truffelproducten leveren, zoals olijfolie die voor sauzen en smaakmakers kan gebruikt worden.
Als cliënteel mikt Tartivo op high-end restaurants, de betere kwaliteitsretail (zoals delicatessenzaken) en particulieren die topkwaliteit weten te waarderen. Voor Limburg werden alvast enkele verdeelpunten vastgelegd, zoals Monard Pro Vino (Zonhoven), Rok4 by Konings (Tongeren) en slagerij Quetin (Hasselt).