Tribù, producent van luxueus buitenmeubilair uit Bilzen, is de laureaat van de 28ste Ambiorixprijs. Deze onderscheiding van VKW Limburg geldt nog steeds als de belangrijkste ondernemersprijs in de provincie. Maandag mag de familie De Cock de trofee in ontvangst nemen tijdens de VKW Jaarvergadering, altijd goed voor >1000 aanwezigen.
Tribù werd in 1966 opgericht als De Cock nv door Henri De Cock. De strategie voor de import van tuinmeubelen werd door de jaren heen een aantal keer verfijnd. Onder impuls van bestuursvoorzitter Lode De Cock (tweede generatie), CEO Koen De Cock en diens broer Tom (sales- en marketingmanager) ging Tribù zich richten op de productie en verdeling van zeer exclusief buitenmeubilair, bestemd voor mensen “die eigenlijk niet naar de prijs kijken”. De ontwerpen worden gemaakt door internationale topdesigners (waaronder ook Studio Segers) en uitgevoerd door leveranciers die op wereldniveau het beste zijn in hun deeldiscipline, zoals stofferen, lakken, weven, enzovoort. De eindassemblage en controle gebeurt in Bilzen.
Daarna vertrekken de meubelen naar grote internationale klanten (85% export), waaronder 5-sterrenhotels, luxejachten, steenrijke particulieren en kantoren van prestigieuze bedrijven als Coca-Cola, Nespresso, Patek Philippe, Louis Vitton, en een-Amerikaans-merk-van-computers-met-een-appel-in-zijn-logo-dat-niet-bij-naam-mag-vernoemd-worden.
Volgens juryvoorzitter Leo Sleuwaegen krijgt Tribù de prijs omwille van de strategische aanpak, bedrijfseconomische resultaten (omzet X3 in laatste 5 jaar, winst X50), aanhoudende innovatie, aandacht voor werknemers (35 op eigen payroll), kwaliteitszorg, klantenservice, enzovoort.
“Ik viel bijna van mijn stoel toen ik vernam dat wij als winnaar uit de bus zijn gekomen”, aldus Koen De Cock. “Een ongelooflijke bekroning voor ons team en voor onze langetermijnvisie. Het sterkt ons enorm in de keuze om de dingen op onze eigen manier aan te pakken. We hebben het afgelopen jaar misschien 10 overname- en participatievoorstellen gekregen, maar als wij het niet tof vinden en niet onze eigen weg kunnen gaan, interesseert ons dat niet. We stellen onszelf voortdurend in vraag, spenderen meer dan 1 procent van de omzet aan innovatie en ambiëren een verdere groei. Er zijn steeds meer rijken en mensen die nog rijker worden, dus zitten we goed in onze exclusieve nichemarkt.”
Tribù zal dit jaar ongeveer 30 miljoen euro omzet realiseren.