In plaats van je online bestelling door een koerierdienst te laten brengen, kan je via het platform Hytchers het pakje laten bezorgen door een random burger, die voor zijn woon-werkverkeer toch langs je deur passeert. Deze vorm van ‘ecologische crowdshipping’, zeg maar de Uber voor e-commercebestellingen, vindt de Limburgse kledingketen JBC een goed idee. Maar… de beroepsorganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen heeft nu zowel Hytchers als JBC voor de rechter gedaagd wegens oneerlijke concurrentie. De familie Claes van JBC ziet zich genoodzaakt om in afwachting van de uitspraak, de samenwerking met Hytchers tijdelijk op te schorten.
Het idee van de start-up Hytchers is eenvoudig. Om het verkeer minder te belasten met extra kilometers van pakjesdiensten, worden de online bestellingen van klanten meegegeven aan pendelaars. Die kunnen iets bijverdienen door de zendingen in hun auto of bestelwagen mee te nemen als ze op weg zijn naar hun werk of terugkeren naar huis. Een soort Uber voor pakjes dus. Eerder had het Limburgse bedrijf Parcify (opgericht door Jonas Coenen en inmiddels ondergebracht bij bpost) al hetzelfde idee ontwikkeld.
Bart en Ann Claes van JBC zijn vanuit het belang dat ze hechten aan duurzaamheid, een samenwerking aangegaan met Hytchers. Daarbij kunnen pakjes die online bij JBC worden besteld, door de huis-tuin-en-keuken-koeriers naar de eindklant worden gebracht. Maar dat kan niet, vindt Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), want het is oneerlijke concurrentie en de particulieren hebben geen vervoersvergunning. Er werd in kortgeding een rechtszaak aangespannen, waar JBC niet veel zin in had.
“We geloven in een maatschappij in verbinding, en willen conform de wet handelen”, aldus Katrien Van Grunderbeeck van JBC. “Daarom hebben we ons dan ook teruggetrokken uit deze juridische kwestie door onze samenwerking met Hytchers tijdelijk on hold te zetten tot er een definitieve uitspraak volgt van de rechtbank. We vinden het ontzettend jammer dat onze inspanningen om, samen met een ecologische, Belgische start-up te streven naar een groenere toekomst, onderuit gehaald worden door TLV. We blijven Hytchers steunen en we blijven geloven in hun duurzaam idee. We zijn er dan ook van overtuigd dat we binnenkort weer onze samenwerking kunnen oppakken.”
TLV ziet de beslissing van JBC anders: “We hebben een juridische veldslag gewonnen. JBC erkent dat ze te ver zijn gegaan en zet de samenwerking met Hytchers stop. Voorlopig volhardt Hytchers in de boosheid. Wij blijven uiteraard de juridische procedure verderzetten om transporteurs tegen oneerlijke concurrentie te beschermen”, zo luidt de andere klok. To be continued!