Nu er een onzekere economische periode aanbreekt, is het voor heel wat sportclubs bang afwachten of bedrijven nog budgetten voor sponsoring zullen vrijmaken. KRC Genk Ladies, de club die wordt geleid door ondernemer Jacqueline Mahieux, is alvast opgelucht nu hoofdsponsor Wilms zich engageert voor de volgende 3 jaar. De firma in rolluiken en zonwering volgt daarmee het contract dat Guido Brepoels als nieuwe hoofdcoach met de Ladies heeft getekend.
Zowel prof- als amateurclubs zien door de coronacrisis hun inkomsten drastisch dalen. Voor een aantal van hen was de situatie al voor de uitbraak van het virus problematisch, waardoor er zich noodgedwongen stopzettingen, fusies en faillissementen voordoen. Een sporttak die altijd al met onderwaardering en -financiering te kampen heeft gehad, is het damesvoetbal. Zelfs KRC Genk Ladies, de grootste club van Limburg, heeft talrijke trouwe sponsors nodig om overeind te blijven. De middelen vergaren in coronatijden is aartsmoeilijk, zeker als het de ambitie blijft om aan de top van de hoogste divisie mee te draaien.
Voor de invulling van het sportieve aspect is voorzitter Jacqueline Mahieux (zaakvoerder van Infoweb) erin geslaagd om topcoach Guido Brepoels te strikken. Hij was eerder al tijdelijk actief bij de Ladies en tekende zopas een nieuw contract van 3 jaar. Dat was meteen het sein voor hoofdsponsor Wilms om zelf nog minstens 3 jaar door te gaan. “Wij geloven in het meerjarenplan dat KRC Genk Ladies ons heeft voorgelegd”, zegt Andres Lesire, marketingmanager van Wilms. “We willen met deze contractverlenging de club, de spelers en de nieuwe trainer een hart onder de riem steken in deze bijzondere tijden. We zien bovendien dat het vrouwenvoetbal in de lift zit, ook met oog op TV-uitzendingen. De algemene aandacht zal zeker toenemen. Volgens ons wordt vrouwenvoetbal het nieuwe hockey. Deze overeenkomst is dus een win-winsituatie.”
Erik Wilms, CEO van de fabrikant van rolluiken en zonwering, vult aan: “We hebben als familiebedrijf enorm veel respect voor de werking van KRC Genk Ladies. Zij moeten het stellen met zeer beperkte middelen en de spelers verdienen een peulschil ten opzichte van hun mannelijke collega’s. Eigenlijk wordt het hoog tijd om dit verschil verder aan te pakken. Onze sponsoring is een vorm van maatschappelijk engagement.” Wilms doet bovendien een oproep richting bedrijfsleven. “We hopen dat meer bedrijven ons voorbeeld volgen en ook als sponsor de stap zetten richting KRC Genk Ladies. Vanuit onze ervaring kunnen we dit partnership alleen maar aanraden.”