Vrijdag opent in Maasmechelen Village een unieke pop-up de deuren. De hele zomer lang is er keuze uit wel 1.000 echte diamanten. Voor de duurste moet je zowat een miljoen euro neertellen… In hetzelfde pand wordt ook een belevingscentrum rond diamant ingericht, met onder meer een terugblik naar het ontstaan van de diamanthandel in Antwerpen.
In samenwerking met het Antwerp World Diamond Centre (AWDC) en de Hoge Raad voor Diamant Antwerpen, zal de pop-upboetiek Love the Diamond de deuren openen. “De bezoekers worden ondergedompeld in de mysterieuze wereld van diamanten, onder meer met workshops, lezingen en tentoonstellingen”, zegt David Winkels, directeur van Maasmechelen Village. “Daarnaast biedt deze pop-upboetiek ook de gelegenheid om in alle vertrouwen gecertificeerde losse diamanten (van 70 tot 1 miljoen euro) en unieke juwelen aan te kopen. Marcel Pruwer, voormalig voorzitter van de Antwerpse Diamantbeurs, treedt op als curator van dit unieke project.”
De ruimte is ingericht door het Hasseltse designbureau Creneau International. Het verhaal dat er wordt verteld is dat van de gezusters Reyns, twee weduwes uit de 18e eeuw die destijds de ‘leading ladies’ waren in de Antwerpse diamanthandel. “Bezoekers worden meegesleept in hun levensverhaal met zeldzame handgeschreven documenten, komende uit Antwerpse Stadsarchieven. Unesco werelderfgoed dat nooit eerder werd vertoond”, besluit David Winkels.