Het bedrijf Horeservi werd bijna 40 jaar geleden opgericht door Herman Schepers en werd al snel een begrip met zijn in-house cateringservice voor tal van bedrijven, zorgcentra en andere organisaties. Horeservi werd in 1997 opgesplitst in twee bedrijven: Umami Catering voor de diensten en het leveren van maaltijden, Deliva voor de centrale productie ervan. Een verschil in visie over de toekomstige strategie met CEO Marleen Flemings, ondertussen mede-eigenaar, zorgde ervoor dat de oprichter zijn aandelen in 2017 overdroeg aan deze laatste. Ondertussen was ook Hans Desmet al aan boord gehaald als General Manager, die samen met Marleen Flemings de tandem aan de top van het bedrijf vormt. De naam van de groep werd veranderd in Umami, zo genoemd naar de zesde smaak.
Platform
Vandaag is Umami een geïntegreerde groep met drie takken: het dienstenbedrijf Umami Catering dat zorgt voor de exploitatie van de keukens bij de klanten; het productiecentrum en logistiek platform Deliva in Genk en het jonge bedrijf Clean Minds dat zorgt voor de technische bijstand (onderhoud en herstelling van apparaten, installatie en herinrichting van keukens). “Wij zorgen ervoor dat onze klanten – bedrijven en organisaties – zich honderd procent kunnen toeleggen op hun kerntaken. Alles wat met de maaltijden te maken heeft, dat is onze job. Wij zijn daar waar u eet. Op dat vlak ontzorgen we onze klanten totaal, zelfs indien hun eigen keuken moet heringericht worden”, zegt Marleen Flemings.
Die nieuwe strategie heeft de groep Umami geen windeieren gelegd. De gezamenlijke omzet van de drie bedrijven (niet geconsolideerd) steeg van 63,7 miljoen euro in 2020 tot (naar verwachting) 111 miljoen euro in 2022. “We zijn er op die manier in geslaagd om uit een diep dal te kruipen. Tien jaar geleden lag Deliva nog op intensieve zorgen. Vandaag zijn we weer springlevend en financieel kerngezond”, zegt Hans Desmet.
De groep stelt momenteel ruim 500 mensen (FTE) tewerk, verdeeld over 18 nationaliteiten uit 45 geboortelanden. “Een zeer diverse groep, inderdaad”, zegt Desmet. “Waar we in het verleden aandrongen op het leren van de Nederlandse taal als gemeenschappelijke voertaal, doen we nu een beroep op innovatieve vertaaltechnologie en -apps.”
Pioniers
De grote troeven van Umami zijn de focus op vers, kwaliteit, onberispelijke service, en zijn zelf ontwikkelde en volstrekt voedselveilige vacuümtechnologie (tot 28 dagen ultraverse bewaartermijn indien ongeopend, zonder additieven of bewaarmiddelen). Daarmee heeft Umami zich als een luis in de pels van de grote internationale groepen als Sodexo en Compass weten profileren. “De klassieke dagshiften hebben plaats geruimd voor een 24/7-aanbod, en de traditionele gerechten voor lactose-, glutenvrije, vegetarische en zelfs Halal-alternatieven. Flexibiliteit is meer dan ooit aan de orde. Niet alleen de smaak van het eten moet top zijn, ook de keuzemogelijkheden, de presentatie, de bediening en de inkleding van de restaurants”, benadrukt Marleen Flemings. “Op dat vlak zijn wij pioniers, daar maken wij het verschil. We blijven zo veel mogelijk weg van de commerciële catering.”
Alle folies en schaaltjes van onze voedingswaren worden verwerkt tot bijvoorbeeld fleecedekens of kratten.”
Hans Desmet, General Manager Umami Group.
Tomorrowland
De 70.000 maaltijden worden dagelijks afgeleverd en indien gewenst ook afgewerkt en geserveerd bij tal van kinderdagverblijven, bij Defensie, de UHasselt, Imec, en een heleboel andere overheden en bedrijven. Deliva levert zijn maaltijdcomponenten ook aan verschillende winkelketens, en zelfs op massa-evenementen zoals Tomorrowland serveert Umami zijn zeer diverse maaltijden.
“Dankzij onze vacuümtechnologie kunnen we voedselverspilling tot een minimum beperken. Zolang een verpakte maaltijd niet is geopend, kan die later nog gebruikt worden. Ons logistiek platform neemt ook alle folies en schalen weer terug mee, zodat die voor honderd procent gerecycleerd kunnen worden”, zegt Hans Desmet. “Die worden door onze afnemers verwerkt tot bijvoorbeeld fleecedekens of kratten.” De groep Umami beschikt voorts over een eigen waterzuiveringsinstallatie en gaat de strijd met de hoge energieprijzen aan door het dak vol te leggen met zonnepanelen.
Of Umami Groep, dan wel Nelissen Steenfabrieken of Tribù, uiteindelijk Dé Limburgse Ondernemer van het Jaar wordt, dat weten we woensdagavond als Vlaams economieminister Jo Brouns het woord neemt tijdens de uitreikingsplechtigheid in de ambtswoning van Gouverneur Lantmeeters.