Joël Stockmans ging met zijn diploma TEW op zak solliciteren bij zelfstandigenorganisatie NCMV, wat nu Unizo Limburg is. “Ik had als specialisatie gekozen voor strategische marketing in kmo’s, dus kon ik meteen de leerstof in de praktijk brengen”, blikt hij terug. “Niet veel later werd ik gevraagd om vorm te geven aan Bouwunie Limburg, de overkoepelende structuur van vakverenigingen in de bouwsector, die onder de vleugels van Unizo opereert. Gezien er heel veel werk aan de winkel was, kon ik me daar volledig uitleven. Het professionaliseren van de sectorwerking gaf me veel voldoening. Ik blik met veel goede herinneringen terug op die periode.” Maar toen Unizo-directeur Frank Vols naar Sofim vertrok, kwam voorzitter Ludo Beulen bij Stockmans aankloppen om de rol over te nemen. “Als directeur van Unizo Limburg heb ik heel veel mensen leren kennen, zowel binnen als buiten de organisatie”, zegt hij. “Boeiend, gevarieerd en leerrijk, niet in het minst om te weten wat het inhield om een grote entiteit aan te sturen. Na vier jaar kwam Karel Van Eetvelt vragen of ik naar Unizo in Brussel wou verhuizen om samen een change-traject voor de nationale structuur uit te werken. En opnieuw wist ik zo mijn horizon te verbreden.”
Voorgerecht: Vitello tonato van het huis, met kortgegaarde tonijn, kalfsvlees, zuurtjes, tomaat en kappertjes. Als wijn: een Donnafugata Sur Sur uit Sicilië.
“Het begon toen al wel te kriebelen om in plaats van altijd aan de zijlijn te staan, het veld van de bedrijfswereld op te stappen”, bekent Joël Stockmans. “Toen Eric Martens in 2015 voorstelde om CEO te worden van de Flexpoint-groep, heb ik dan ook niet getwijfeld. Het was een geweldige kans, op het juiste moment. Eric heeft zelf direct een stapje opzij gezet en zijn bureau vrijgemaakt voor een externe CEO. Dat was knap van hem. Zo kreeg ik meteen het stuur in handen van een organisatie op volle snelheid. De economie draaide prima, onze groep deed het goed… Fijn om zo te kunnen werken.” Maar het succes bleef niet onder de radar, en nadat eerst de afdeling voor dienstencheques Clixxs werd verkocht aan Trixxo (Luc Jeurissen) volgde niet veel later de overname van de uitzendactiviteiten door SD Worx. “Een uniek aanbod dat Eric niet kon weigeren”, aldus Stockmans. “Maar ik vond het wel bijzonder jammer. Ik voelde me in mijn sas bij het familiale Flexpoint en had geen zin om opnieuw in een mastodont terecht te komen. Het stond dus al vrij snel vast dat ik niet mee de overstap zou maken naar de overnemer…”
“De schaarste aan mensen is gigantisch. Nooit meegemaakt!”
Joël Stockmans, CEO Umani Group.
Hoofdgerecht: Parelhoen met champignons, gele wortel, een crumble van eekhoorntjesbrood en een jus van hert. Als wijn: Chateau Turcaud 2018 uit Bordeaux.
Het toeval wou dat Sarah Porco en Raf De Strooper, collega’s in het management van Flexpoint, het evenmin zagen zitten om naar de nieuwe werkgever te verhuizen. “Door aan de keukentafel te brainstormen over de toekomst, beslisten we om samen het ondernemersrisico te nemen en zelf een start-up op poten te zetten. We kenden elkaars sterktes en zwaktes, en wisten toen al dat we een complementair team zouden vormen. Met Jan Maurissen (Van Havermaet) en Raymond Cretskens (Groep Cretskens) vonden we twee ‘peetvaders’ die niet alleen financieel wilden participeren, maar ook als klankbord en raadgever konden fungeren. We zijn dan vier maanden als het ware ondergedoken om het concept van onze hr-dienstengroep uit te tekenen. Samen met Davy Vanhaen (thans commercieel directeur van KRC Genk) hebben we onze identiteit vastgelegd en onze merken bepaald. Onze uitzendpoot Flexer en ons dienstenchequebedrijf Blink doen activiteiten die we vanuit Flexpoint al onder de knie hadden en dus voor recurring business zorgen. Met Umani Agency hebben we nog een totaal andere poot, waar we vertrekken vanuit het talent. Of het nu gaat om een werkzoekende of niet, wij gaan voor hem op zoek naar een werkgever die past bij zijn ambities. Als een soort makelaar of manager, zeg maar. We geloven sterk in dit concept, maar omdat het nieuw is, heeft het enige tijd nodig om ingeburgerd te geraken. We zitten nog in de fase van de proeftuin. Toch hebben we al heel mooie matches kunnen maken.”
Ondertussen draaien Flexer en Blink op volle toeren. “We stellen bij Flexer rond de 600 uitzendkrachten tewerk in sectoren als retail, logistiek en voeding. Horeca, bouw en zorg doen we bewust niet. Maar net zoals iedereen in onze sector is het moeilijk om nog geschikte mensen te vinden. De instroom is heel beperkt, van ongeschoolden tot hogere profielen. Dat hebben we nog nooit meegemaakt… Bij Blink groeien we zowel organisch als door overnames. Mede door het inlijven van Het Poetspaleis én de poot voor dienstencheques van ASAP, staan er vandaag bijna 2.000 huishoudhulpen op onze payroll. Tel daar nog een 70-tal bedienden bij, en je komt aan een groep met ongeveer 2.600 mensen. Toch niet slecht voor een start-up, vinden we zelf. Onze omzet schommelt rond 45 miljoen euro.”
“10.000 mensen anders laten werken: da’s een ander paar mouwen”
Joël Stockmans, CEO Umani Group.
Dessert: Cheesecake, dulce de leche en spongecake van pistache.
De ambitie om door te groeien is heel actueel. “Zeker in de dienstencheques ben je verplicht om grote volumes te draaien wil je er nog iets aan verdienen”, beweert Joël Stockmans. “We moeten snel naar meer dan 3.000 mensen in deze tak evolueren. Het is bovendien een vereiste om te automatiseren. Heel wat processen kunnen met slimme ICT gestandaardiseerd, versneld en vereenvoudigd worden. We zetten daar sterk op in. Zoiets vergt wel een andere manier van werken voor onze mensen. Die omwenteling is in onze huidige vorm nog doenbaar, maar om bijvoorbeeld 10.000 werknemers van koers te doen veranderen, dat is een paar ander mouwen.”
Umani Group wil ook verder in de breedte van zich laten spreken. “Corona heeft de hr-sector grondig door elkaar geschud”, aldus de CEO. “Bedrijven vragen zich af hoe ze hybride kunnen werken en hoe ze de teams opnieuw kunnen laten samenwerken. Uit die behoefte is een nieuwe tak bij ons ontstaan, met name adviesverlening. We reiken tools aan en begeleiden organisaties om wendbaar te zijn en hun efficiëntie op punt te zetten. Door onze dienstverlening uit te breiden, creëren we geleidelijk aan een groep die alles onder één dak heeft en een fullservice oplossing kan bieden aan bedrijven én medewerkers. Daar werken we naartoe.”
Joël Stockmans geeft als afsluiter nog graag mee hoe hij in de toekomst het verschil wil maken. “Het is niet onze ambitie om de volgende Adecco, Trixxo of SD Worx te worden. We willen ons bedrijf op mensenmaat verderzetten. Iedereen die voor ons werkt moet het leuk en gezellig vinden. Wij willen als management de collega’s nog persoonlijk kennen en in permanent overleg zijn over wat beter en aangenamer kan. We beseffen heel goed dat het de motivatie van onze mensen is die het verschil maakt en zorgt voor goede cijfers. Daar waken we nauwgezet over. Meer omzet, meer kantoren en meer medewerkers zijn doelstellingen van onderschikte orde. Dat komt wel vanzelf als we iedereen tevreden kunnen houden…”
In het kader van deze reeks mogen we onze gesprekspartner verwelkomen in het prachtige hotel-restaurant Mardaga in As. De gerechten die doorheen het artikel werden vermeld, maken deel uit van de zakenlunch die elke maandag, woensdag, donderdag en vrijdagmiddag wordt geserveerd. Uiteraard is er ook een grote keuze ā la carte.