Voka Limburg vindt dat er vandaag te weinig wetenschappelijke instrumenten bestaan om leerlingen en hun ouders te helpen bij het maken van een goede keuze voor het secundair onderwijs. Daarom nemen ze het initiatief voor de oprichting van een Talentcenter. Leerlingen uit het laatste leerjaar van het lager onderwijs en het eerste jaar van het secundair kunnen hier in klasverband terechtvoor verschillende testen die interesses, cognitieve vaardigheden, motorische vaardigheden, technisch inzicht, motivatie en andere parameters meten. Op basis van de resultaten krijgen ze een objectief en neutraal beroeps- en studiekeuzeadvies.
In dit project voorziet Hogeschool PXL de locatie, met name de STEM Academy in Hasselt. Provincie Limburg zorgt voor de financiering in het kader van SALKturbo. “We willen dat kinderen in Limburg een positieve en onderbouwde studiekeuze maken zodat elk talent in onze provincie benut wordt, zeggen Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka-KvK Limburg), Ben Lambrechts (algemeen directeur Hogeschool PXL) en Tom Vandeput (gedeputeerde voor Economie van Provincie Limburg). “Het zorgt voor de noodzakelijke afstemming tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt én verbetert de algemene onderwijskwaliteit.”
Of dat nodig is? Ja. Want sinds 2000 slinkt onze algemene onderwijskwaliteit zienderogen. Op het vlak van wiskunde bijvoorbeeld scoren onze 15-jarigen zo’n 40 PISA-punten slechter dan aan het begin van deze eeuw. 40 punten, dat komt ongeveer overeen met een volledig schooljaar. De zittenblijvers van toen zijn de gemiddelde leerlingen van nu geworden…
“Een goede studie-oriëntering is de basis voor het optrekken van de algemene studiekwaliteit”, stelt Leten. “Studie- en beroepskeuzes zijn vandaag echter onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde instrumenten die peilen naar interesses en competenties en de link maken met de arbeidsmarkt. Hierdoor komen heel wat leerlingen terecht in een verkeerde richting. Op die manier moeten in Vlaanderen en Limburg elk jaar bijna 20.000 leerlingen heroriënteren. Vooral kinderen met een socio-economische achterstand zijn hiervan de dupe. Door het watervalsysteem kiezen leerlingen bovendien te weinig vanuit een positieve keuze voor technisch of beroepsonderwijs. Als gevolg van de gebrekkige studie-oriëntering vinden ondernemingen onvoldoende gemotiveerd talent.”
Daar komt dus verandering in met de oprichting van het Talentcenter. “Onze collega’s van de Kamer van Koophandel in Oostenrijk – waar al een dergelijk Talentcenter actief is – merken op dat 85% van de scholen gebruikmaakt van de testen, omdat ze zo laagdrempelig zijn”, stelt Jonas De Raeve van Voka Limburg. “We zorgen dus voor een meer objectieve studiekeuzemanier. Door de ontwikkeling van een wetenschappelijk onderbouwde testbatterij met 10 testen, koppelen we interesses en competenties van kinderen aan concreet beroep -en studieadvies. We verruimen de horizon van leerlingen en stimuleren gelijke kansen. Want een objectieve test sterkt het geloof van leerlingen in hun eigen talenten, ongeacht sociale achtergrond en afkomst. En dat zorgt voor een positieve invloed op hun prestatiemotivatie, ambitie en geluksgevoel.”
Bij de start van volgend schooljaar, in september 2023, is het de bedoeling om de eerste Limburgse klassen te ontvangen.