Het consumentenmagazine Test-Aankoop, steeds in de weer om een oordeel te vellen over de kwaliteit die ondernemingen afleveren, komt nu zelf onder vuur wegens twijfelachtige praktijken. Zo heeft de organisatie telefonisch een abonnement verpatst aan een jongen van amper 12 jaar.
“Mijn zoon kreeg vorige week op school telefoon van Test-Aankoop met de vraag of hij interesse had voor een abonnement, met als cadeau een gratis tablet,” zegt zijn moeder Rosemary Tonillero (51) uit Alken. “Ze hebben zelfs zijn rekeningnummer gevraagd om het abonnement af te sluiten. Voor een consumentenmagazine is dit toch ongehoord.” Het ging om een proefabonnement van 2 euro, inclusief het tijdschrift Budget & Recht en Test Gezond.
Rosemary is niet te spreken over de verkoopspraktijken die Test-Aankoop hanteert. “In eerste instantie stel ik mij de vraag hoe de mensen van Test-Aankoop aan de telefoongegevens van mijn zoon zijn geraakt,” zegt ze in Het Belang van Limburg. “Maar veel erger nog vind ik de manier waarop ze mijn zoon dat abonnement hebben aangesmeerd. Hij heeft sinds kort een eigen jongerenrekening, die rechtstreeks gekoppeld is aan mijn rekening, waardoor hij dat contract kon afsluiten. Maar ze moeten bij Test-Aankoop toch gehoord hebben dat ze geen volwassen persoon, maar een kind van amper twaalf jaar aan de lijn hadden. Ik kan me niet voorstellen dat je dat verschil niet hoort.”
Test-Aankoop heeft de Alkense al laten weten dat het abonnement zonder problemen kan geannuleerd worden.