“Ja, je kunt me beschouwen als de mama van Clavis”, zegt Agnes Verboven, die destijds met haar ex-man de succesvolle uitgeverij van kinderboeken boven de doopvont hield. “Gedurende vele jaren heb ik er kunnen leren wat klanten precies willen. In functie daarvan wist ik mijn stempel te drukken op de evolutie van Clavis, onder meer door te kiezen voor andere taalgebieden dan het Nederlands. Het was prachtig om het bedrijf internationaal te zien groeien.”
Na persoonlijke perikelen ging Agnes andere professionele uitdagingen aan. “Ik heb vanalles gedaan, zoals het runnen van een B&B en vakantiewoning”, zegt ze. “Mijn leven heeft een heel andere wending gekregen. Toch is het altijd blijven knagen om iets creatiefs te gaan doen. Een idee is als een zaadje planten. Het laten rijpen, verder uitwerken en tot slot realiseren: dat is mijn ding. En dan kwam ik snel terug uit bij wat ik vroeger altijd deed: als auteur verhalen maken die kinderen weten te boeien.”
Radicale switch
De stap naar de herstart van haar oorspronkelijke carrière, werd gezet bij een toevallige ontmoeting in Griekenland. “Ik botste er bijna letterlijk op Lida, een jonge, enthousiaste en uitermate getalenteerde illustrator, waar het direct heel goed mee klikte. Ze vroeg me om samen te werken, zodat haar tekenwerk en mijn ervaring als auteur en uitgever, konden gebundeld worden. Omdat ik daar instant gelukkig van werd, zijn we samen in dit project gestapt. Het plan was om elk jaar vier boeken te maken die uitgegeven worden in diverse talen. Jammer genoeg heeft corona onze planning helemaal in de war gestuurd. Door de reisbeperkingen was het niet meer mogelijk om samen te zitten met Lida, en bij een goed glas en een lachbui, onze ideeën verder uit te werken. Vandaar dat we verplicht waren om het over een andere boeg te gooien en de radicale switch te maken naar digitale boeken. Niet eenvoudig, maar we zijn er helemaal voor gegaan.”
Passie boven euro’s
Agnes Verboven (69 intussen) verzamelde een team van specialisten om de digitale kinderboeken (volgens de ePUB3-standaard) op de wereld te krijgen. “Met behulp van Luca School of Arts in Genk, Business Goose Studios in Hasselt, en tal van andere partijen met audiovisuele specialisaties, willen we tegen het jaareinde vier boeken helemaal klaar hebben. Geen vluchtige filmpjes voor aan het scherm gekluisterde kinderen, maar mooie, digitaal te doorbladeren vertellingen met een educatieve link. Wat ik hoop is dat onze boeken, ook al worden ze gelezen via een digitale drager, een waarde krijgen en overdraagbaar worden aan de volgende generaties. Dat ze, net zoals mijn eerdere jeugdboeken, positieve emoties oproepen.” Book-A-Tale gaat nu op zoek naar uitgevers, ook in het buitenland. “Intussen blijven we interactieve content maken om in België en via agenten in andere landen te verkopen. Er zijn al rechten verkocht in China, Zuid-Korea, Griekenland, Duitsland, Turkije en Denemarken. Nog veel te gaan, dus… Bovendien zullen kanalen als Bol.com en sociale media worden gebruikt om onze producten aan de man te brengen. De bedoeling is zowel om er geld aan te verdienen, als een omgeving te creëren waarin ik met volle goesting kan werken aan mijn passie. Die voldoening wil ik nog maximaal uit dit leven kunnen halen.”