uitstoot bedrijfswagens

“Tegen 2028 alle bedrijfswagens zonder emissie”

Bij het bedrijf CKS Elektrotechniek in Dilsen-Stokkem heeft Open Vld een standpunt over de bedrijfswagens bekendgemaakt. De partij pleit ervoor om ze versneld, en wel tegen 2028, allemaal emissievrij te maken. “Want als we ze afschaffen komen er andere, meer vervuilende voertuigen in de plaats en zal de CO2-uitstoot in het transport niet voldoende afnemen”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters.

De partij Groen wil komaf maken met de bedrijfswagens. Een slecht idee, vindt Open Vld. “Vele Vlamingen hebben hun auto nu eenmaal nodig voor het woon-werkverkeer”, vindt Lydia Peeters. Wij willen ze behouden, op voorwaarde dat het tegen ten laatste 2028, om een zero-emissiemodel gaat.”

Premies
Lode Colson van CKS Elektrotechniek in Dilsen-Stokkem is daarvoor te vinden. Hij zet nu al sterk in op de vergroening van zijn wagenvloot. Diverse maatregelen moeten dat aanmoedigen. Zo is er de vergroening van de fiscaliteit: wie een zero-emissiewagen of emissievrije bestelwagen koopt, betaalt geen jaarlijkse verkeersbelasting en Belasting op Inverkeerstelling (BIV) meer. Daarnaast zijn er de aankooppremies voor zero-emissiewagens (tot 4.000 euro) en tot slot is de uitrol van het laadpalenplan volop aan de gang. Vandaag zijn er 3.000 laadpunten, tegen eind volgend jaar moeten dat er 5.000 zijn.

Speedy
Het voorstel van Open Vld is om meer snelheid te maken. “De vergroening (van het wagenpark, wel te verstaan), moet sneller en beter”, vindt Peeters. Als stimulans wil
Open Vld vanaf 2023 het (para)fiscaal voordeel voor vervuilende bedrijfswagens geleidelijk afbouwen, om deze vanaf 2028 te belasten zoals gewoon loon. Voor zero-emissie modellen blijft het fiscaal voordeel wel overeind.

Open Vld wil dat bij toekenning van concessies aan tankstations de elektrische laders een absolute voorwaarde worden. Op elke publieke parking moeten er minstens twee laadpalen per 30 parkeerplaatsen komen te staan.

Lydia Peeters: “De Vlaamse overheid moet het goede voorbeeld geven door vanaf 2021 enkel nog zero-emissiebussen aan te kopen en vanaf 2025 zich te beperken tot zero-emissie personenwagens.”

Uw gedacht? Dit was alvast het onze.