ituz opleidingsplan

Te plat voor opstellen van strak plan?

Wist-je-dat... bedrijven met meer dan 20 werknemers sinds deze maand verplicht zijn om voor elk personeelslid minstens 4 opleidingsdagen te voorzien? En dat het er volgend jaar zelfs 5 worden? "Bovendien moet het opleidingsplan aan een aantal strikte voorwaarden voldoen, en is het allerminst evident om dit allemaal vanuit het niets te organiseren", waarschuwt Karine Plas van de Limburgse hr-dienstverlener Itzu.

Waar opleidingen voor medewerkers tot vorig jaar een eerder vrijblijvend gegeven was, slaat het roer helemaal om vanaf 2023. Want nu is elk bedrijf met 20 of meer werknemers, verplicht om voor iedereen vier opleidingsdagen te organiseren.

“Dat het opleidingsplan nu een individueel gegeven is, is helemaal nieuw”, zegt Karine Plas van Itzu. “Vroeger lag het alleen op tafel voor bepaalde paritaire comités en moest er een gemiddeld aantal opleidingen per bedrijf nagestreefd worden. Je zag dan vaak dat nieuwe werknemers een intensief opleidingstraject kregen tijdens de onboarding, maar daarna vielen de opleidingen meestal stil.”

Dat kan dus niet meer. En maar goed ook, vindt Karine Plas. “Blijvend investeren in individuele opleidingen is een must, want je bedrijf én de markt bewegen constant, dus moet je ook je werknemers mee laten bewegen. Bovendien heeft elke werknemer na vijf of tien jaar nieuwe vaardigheden en interesses ontwikkeld. Dat talent moet je als onderneming blijven cultiveren, want het geeft je extra slagkracht, zeker in uitdagende tijden. Zo creëer je bovendien die belangrijke ‘employee journey’, die zeker zo fundamenteel is als je ‘customer journey’. Want door individuele aandacht te hebben voor de (opleidings)noden van je werknemers en hen zo voor een stukje te ontzorgen, creëer je veel meer welzijn en betrokkenheid.”

Een opleidingsplan dus. “Niet zo simpel”, zegt Karine Plas. “Je moet eerst en vooral nagaan welke competenties en functies je bedrijf nodig heeft. Die inventaris is een eerste, belangrijke bouwsteen van je plan. Focus daarbij niet alleen op de harde competenties, maar ook op de zachte, zoals communicatieve skills, intern netwerken, enzovoort. Want die vormen het sociale bindweefsel van je organisatie en winnen steeds meer aan belang in een markt die alsmaar meer uitdagingen op je bord legt.”

En nog een tip: “Heb oog voor de groeicompetenties en laat medewerkers gradueel ervaring opdoen, zodat ze zowel horizontaal als verticaal kunnen doorgroeien en zo bepaalde sleutelvacatures invullen”, weet de opleidingsverantwoordelijke bij Itzu. “En last but not least: kijk naar de multi-inzetbaarheid van je werknemers om de flexibele slagkracht van je bedrijf te vergroten.”

(Tot slot nog dit: om bedrijven te helpen die moeite hebben met hun opleidingsplan, organiseert Itzu gratis workshops.)