Ook de leveranciers van de toeleveranciers bij Ford Genk maken zich zorgen over de gevolgen van de aangekondigde sluiting. Zoals Surtechno in Overpelt, waar matrijzen worden gerepareerd, behandeld en onderhouden. “Zo’n 70 procent van ons werk voeren we uit voor de automobielnijverheid,” zegt gedelegeerd bestuurder Peter Vangansewinkel. “Ondernemingen als Magna of IAC zijn hier klant. Als zij door de sluiting van Ford Genk sluiten, delen we mee in de klappen.”
Maar zo ver wil Surtechno het niet laten komen. Peter Vangansewinkel en zijn team van zo’n 30 hooggeschoolde mensen, blijven strijdvaardig. “We investeren verder in ons machinepark, ondanks alles. Zopas hebben we zo’n 300.000 euro gespendeerd aan 2 nieuwe machines. Dat is op een omzet van 4 miljoen, erg veel voor ons. We zoeken intussen naar nieuwe markten en zijn ervan overtuigd dat dit zal lukken. De verdwijning van Ford zal ons niet doodmaken,” besluit Vangansewinkel.