de bezige bij wim verstraten

Supermarkt verkocht, klusbedrijf gekocht

Wim Verstraten, eigenaar van de Carrefour-supermarkt in Houthalen, heeft zijn carrière een totaal nieuwe wending gegeven. De supermarkt werd verkocht (aan serial entrepreneur Raymond Cretskens), om nadien zelf het technische klussenbedrijf De Bezige Bij over te nemen.

Wim Verstraten begon in 1996 zijn carrière als winkeldirecteur bij Carrefour (toen nog GB). Nadien groeide hij door in diverse managementfuncties voor de retailketen. Tot 2010 was hij onder meer Regiomanager Limburg en Operationeel Directeur Franchise Carrefour Belgium. “Tien jaar geleden heb ik dan samen met mijn vrouw de Carrefour Market van Houthalen overgenomen en me als zelfstandig ondernemer gevestigd”, vertelt hij. “Onlangs hebben we deze franchise verkocht aan collega-ondernemer en ‘retailgoeroe’ Raymond Cretskens.”

Wat niet wil zeggen dat Verstraten en zijn vrouw rustig gaan uitbollen… “Ondanks enkele zeer mooie aanbiedingen van andere grote retailers, hebben we toch besloten om voor onszelf te blijven werken. We hadden immers van het ondernemerschap geproefd. En zo zijn we terechtgekomen bij De Bezige Bij, een KMO uit Houthalen-Helchteren die al 25 jaar actief is als moderne klusdienst voor B2B-klanten. Oprichter Huguette Boesmans  achtte de tijd rijp om met pensioen te gaan, en dochter Ylvi Stuyck heeft haar roeping gevonden in het onderwijs. Vandaar dat er een opportuniteit was voor een overname, en daar zijn we gretig op ingegaan. We zien namelijk erg veel potentieel in het ‘ontzorgen’ van bedrijven voor het onderhoud van hun installaties. We zien dat heel breed: van preventief onderhoud (dak, parking, aanplanting, enzovoort) tot herstelwerken, ontstoppingswerken, verfwerken, kleine montage, heropfrissingen, kleine asfaltwerken, reinigingswerken, noem maar op.  Ik kan het weten: in alle bedrijven gaat er elke dag wel eens iets stuk. En vindt dan maar eens iemand voor dringende herstellingen of kleine werken op korte termijn. Vandaar dat we ook een dienst voor interventies 24/7 beschikbaar hebben.”

Wim Verstraten en zijn vrouw Leen Schaekers zijn ambitieus. “We gaan starten met een volledige rebranding en willen vervolgens uitgroeien tot dé referentie in ‘ontzorg-management’. We gaan het cliënteel van voornamelijk supermarkten en banken uitbreiden naar de hele B2B-sector en op termijn zeker ook de taalgrens oversteken.”

Wim gaat zelf de commerciële activiteiten aansturen. Leen zal instaan voor de backoffice en Jan Van Aeken, schoonzoon van de stichters, blijft aan boord als technisch verantwoordelijke. Het team van 8 werknemers zal spoedig worden uitgebreid.