Sabca Limburg, producent van composieten onderdelen voor lucht- en ruimtevaart, gaat volgende maand in Lummen een nieuwe autoclaaf installeren, een van de grootste in Europa. Met de superautoclaaf kunnen grotere onderdelen worden geproduceerd. Daarin worden de composieten onderdelen op een computergestuurde manier uitgehard (gebakken, zeg maar) op 200°C, onder een druk die tien keer de ‘normale’ luchtdruk bedraagt. Sabca Limburg, onderdeel van het beursgenoteerde Sabca in Brussel, Ford Genk heeft nu een autoclaaf die onderdelen tot 7,5 meter aankan. De nieuwe autoclaaf heeft een lengte van 17 meter en een diameter van 6 meter, en behoort tot de grootste van Europa. “Er is alsmaar meer vraag naar grotere en complexe onderdelen voor vliegtuigen”, zegt directeur Peter Reynaert van Sabca Limburg. “Vorig jaar hebben we de nieuwe autoclaaf besteld, maar de onderhandelingen hebben wat vertraging opgelopen”, zegt Reynaert. Later is er ook een opdracht bijgekomen voor de nieuwe Airbus 350. We willen klaar zijn als straks de markt weer aantrekt.” Sabca kijkt wel met argusogen naar de jongste ontwikkelingen rond de nieuwe militaire kolos A400M