Nick Decrock (Nocus, Kaai16, Zelfies, Postbuzz,…) en marketingspecialist Karel Byloos hebben in mei dit jaar de web3-studio 49/Meta opgericht. Ze willen muziek en andere creatieve kunsten via cryptotekens (NFT’s) ontsluiten naar het grote publiek. Het is een andere manier om artiesten in contact te brengen met fans en er een nieuw inkomstenmodel aan te koppelen. Er zijn voorbeelden van muzikanten en beeldende kunstenaars die via NFT’s al mooie bedragen hebben ingezameld.
Eén van de pioniers die met 49/Meta in zee gaat, is de Limburgse dj Dirk Swartenbroekx, aka Buscemi. De muzikant en ex-journalist bij o.a. Het Belang van Limburg, geniet internationale faam als dj en producer. Hij omarmt bovendien nieuwe technologie in zijn werk en schuwt experimenten niet.
Zoals vermeld in De Tijd, gaat Buscemi NFT’s of virtuele eigendomscertificaten verkopen aan zijn fans. Die kunnen daar allerlei voordelen uit halen, zoals de exclusieve toegang tot de muziek van Buscemi. Maar het gaat verder. De bedoeling is dat de liefhebbers een pakketje van 5 samples kopen en hier zelf mee aan de slag gaan. Buscemi kiest de beste remixen uit, en zet die op een nieuw album dat in 2023 wordt uitgebracht. Het werk van de fans levert dus ook royalty’s op.
Vernieuwend businessplan, Made in Limburg!