Bijzaak. Zo zou de zaak van Tom Schepers en Roos Peeters aanvankelijk gaan heten. Maar het koppel koos uiteindelijk voor Bijenzoet, een nieuwe onderneming die zomerhoning maakt. En dat tijdens het studeren door.
Tom Schepers heeft zijn passie voor het maken van honing geërfd van zijn bompa. Die leerde hem ‘imkeren’ toen Tom nog klein was. De passie én de liefdesvonk sloeg over naar Roos Peeters, die samen met Tom een imkercursus ging volgen in 2018. “Na twee jaar nog wat meekijken met bompa Lode, vonden we het tijd om zelf onze handen uit de mouwen te steken”, zegt Tom.
Roos vult aan: “We dachten eerst aan de naam Bijzaak, maar hebben uiteindelijk toch gekozen voor Bijenzoet. Onze honing is 100% natuurlijk en wordt volledig ambachtelijk verwerkt. Verder doen we ons uiterste best om de verpakkingen milieuvriendelijk te houden.” Zo krijgen klanten 50 cent korting als ze de pot van hun vorige aankoop opnieuw inleveren.
Intussen maakt het jonge koppel zijn studies af aan Hogeschool PXL. Hij volgt de opleiding Bouw, zij de richting Communicatiemanagement. Of er later een voltijdse honing-job inzit, zal de toekomst moeten uitwijzen. Horde 1 is alvast genomen.