Innovation Station is de naam van een evenement waarop studenten in één dag hun zakelijk idee omvormen tot een concreet businessplan. Afgelopen weekend was Villa Basta in Hasselt de verzamelplaats voor een 50-tal jongeren die met behulp van professionele experts konden leren hoe ze een onderneming moeten opzetten.
Innovation Station is een organisatie van Pitch Please. En dat is een EFRO-gesubsidieerde samenwerking tussen Stad Hasselt, UHasselt en PXL om de ondernemerszin en het ondernemerschap bij jongeren te stimuleren. Concreet worden jongeren die zich vrijwillig inschrijven voor Innovation Station opgedeeld in teams van diverse opleidingen en persoonlijkheidsprofielen. Ze krijgen enkele actuele thema’s voorgeschoteld, waarmee ze aan de slag moeten gaan om een zakelijke oplossing te verzinnen. Een voorbeeld: hoe kunnen detailhandelaars opboksen tegen de ‘grote jongens’? Coaches, zoals die van BlueHealth Innovation Center, helpen de deelnemers op weg.
Pesten
Hoewel deelnemen (en bijleren!) belangrijker was dan winnen, werd er vorig weekend toch een verbeten strijd geleverd om enkele mooie prijzen in de wacht te slepen. De dikste cheque, 400 euro geschonken door SBB Accountants & Adviseurs, ging naar een team van internationale studenten die een app willen ontwikkelen om jongeren te helpen die gepest worden.
De runner-up mocht een cheque van 250 euro in ontvangst nemen van StudentStartUP, voor een idee om online en offline handelaars te verbinden. Bijvoorbeeld door mensen die bij de kapper zitten voor een modern kapsel, tegelijk passende juwelen en kleding te laten bekijken.
Het programma wordt doorheen het jaar een aantal keren herhaald met de bedoeling om zoveel mogelijk ondernemende jongeren te bereiken.