De XIOS Hogeschool Limburg gaat alle leerlingen van het secundair onderwijs de kans geven om tijdens een bedrijfsbezoek op woensdagnamiddag kennis te maken met de praktijk. Ze worden uitgenodigd om in één van de 15 Limburgse bedrijven en organisaties de ogen goed de kost te geven en misschien op basis van deze inzichten, hun verdere studie- en beroepskeuze te oriënteren.
“Met hun Xperience Ticket kunnen de leerlingen een bedrijfspresentatie en rondleiding krijgen, en luisteren naar een woordje uitleg van de werkgever,” legt algemeen directeur Dirk Franco uit. “Het zijn bedrijven die nu al rekruteren binnen XIOS, waardoor de leerlingen dus mogelijk bij hun toekomstige werkgever op visite zijn.”
“Het initiatief is in feite een vroege beroepsoriëntering,” zegt Franco nog. “Veel studenten zitten met vragen, zoals welke opleidingen leiden naar welke jobs, en waar komen we dan later terecht? De uiteindelijke doelstelling is dan ook om jongeren nog beter te informeren over de opleidingsmogelijkheden en over latere stappen in hun carrière.”
Ook Voka – Kamer van Koophandel Limburg werkt mee aan het initiatief. De andere Limburgse bedrijven en organisaties zijn ANL plastics, Cegeka, Democo, E-On, Kumpen, Xilinx, Lumoza, NuTeC, Radio 2 Limburg, Toerisme Limburg, RCA, LiVa Record (bank en verzekering), DAF Trucks, het OCMW van Hasselt en GO! De Reinpad Gelieren.
Inschrijven kan via www.xchangexperience.be.