Papier Hier, klinkt het in De Efteling. Plastic Hier, hoor je weerklinken in Zonhoven. Of beter: in alle uithoeken van het land, want daar staan weldra de bijzondere plastic-shredders die het Limburgse bedrijf Guestcam heeft ontworpen voor watermerk Spa. “Een creatief idee dat is opgeborreld door de droogte in ons orderboek”, zegt Stijn Veltjens van Guestcam.
Guestcam is als leverancier van ludieke audiovisuele toepassingen een vaste waarde op allerlei events. “Maar ik moet je niet vertellen dat we door corona de afgelopen maanden het aantal boekingen tot 0 zagen teruglopen”, zegt Stijn Veltjens. “Een flinke streep door de rekening. We zijn echter niet bij de pakken blijven zitten, en hebben, zoals heel wat collega’s in de sector, gezocht naar alternatieven.”
Zo bedacht Guestcam een tof idee. “Klimaat en milieu zijn hot topics, en vooral het gebruik van plastic ligt zwaar onder vuur. Dus daar wilden we iets rond doen”, aldus de zaakvoerder. “We hebben daarom een shredder ontwikkeld om plastic flesjes te vermalen tot een grondstof die opnieuw kan gebruikt worden. Dat concept hebben we in een creatieve omkadering gestopt. Het toestel heeft 2 gaten, eentje voor het dopje van de fles, het andere voor de fles zelf. Wie zijn lege fles erin stopt, ziet meteen het versnipperde granulaat onderaan in het bakje verschijnen. Bovendien staat er een display op met een QR-code, zodat wie recycleert, kans maakt op mooie prijzen.”
Stijn trok zijn stoute schoenen aan en stapte met zijn idee naar watermagnaat Spa. Daar werd bijzonder enthousiast gereageerd. “Ze vonden het uniek en revolutionair en hebben daarom meteen 10 van onze machines besteld. Die duiken weldra op in het straatbeeld. Een goede zet voor het imago van Spa. En vooral goed voor het milieu. En ja, ook voor ons bedrijf is dit uiteraard goed nieuws, want met dit mooie order hebben we toch wat werk omhanden in deze bizarre tijden”, besluit Stijn Veltjens.