Waar in 2016 40% van de Limburgse bedrijven internationaal actief was, is dit inmiddels opgelopen tot 50%. Nog eens 6% heeft plannen om weldra de grenzen over te steken. “Een zeer positieve evolutie”, zeggen VKW Limburg en Unizo Limburg, die een lijvig onderzoek voerden naar de internationalisering bij Limburgse ondernemingen. “Aandachtspunt is dat de talrijke ondersteuningsmaatregelen bij het exporteren, nog te weinig gekend en benut zijn.”
Meer dan 400 bedrijven vulden zopas een enquête in over hun internationale activiteiten. Daaruit blijkt dat er meer en meer geëxporteerd wordt. Azië, het Midden-Oosten en Afrika zijn groeiende bestemmingen voor de verre export. Onze directe buurlanden nemen eveneens aan belang toe. Maar ook de import van buitenlandse goederen en diensten is in stijgende lijn. Opvallend in het onderzoek is dat er een groot potentieel aan export via het internet onderbenut blijft.
Drempel
De ambitie om te groeien is de voornaamste reden om internationaal zaken te doen. Toch zijn er ook heel wat hinderpalen die Limburgse KMO’s ervan weerhouden. De talrijke formaliteiten en strenge regels, bijvoorbeeld. Nochtans zijn er heel wat steunmaatregelen die onze bedrijven over de exportdrempel moeten helpen. FIT (Flanders Investment & Trade) heeft een erg brede waaier van mogelijkheden, zoals het vastleggen van afspraken met buitenlandse partners, subsidies voor beursdeelnames, marktonderzoek, een tussenkomst bij het aanwerven van een exportmanager, enzovoort. “Uit de enquête blijkt dat dit pakket sterk wordt gewaardeerd door de bedrijven die er gebruik van maken, maar jammer genoeg ook dat het slechts bij een beperkt aantal leden goed gekend is”, aldus Bart Lodewyckx van Unizo Limburg. “Vandaar dat we de inspanningen moeten opdrijven om alle steunmaatregelen beter in de verf te zetten.”
Ruben Lemmens van VKW Limburg vindt dat ook. “Bovendien moeten we maximaal inzetten op het verlichten van de administratie en regelgeving die bij export komt kijken. Tot slot kunnen we door kosten terug te dringen, zoals het hanteren van e-commerce of de lastenverlaging op nachtarbeid, onze concurrentiepositie versterken en de export een flinke duw in de rug geven.”
Big in Japan
Eén van de bedrijven die maximaal wisten te profiteren van de ondersteuning door FIT, is Luminex uit Genk. Zaakvoerder Bart Swinnen, voormalig winnaar van de JCI Award, legt uit: “Onze technologie om geluid en licht op grote events en concerten draadloos aan te sturen, wordt voor 96% uitgevoerd naar alle uithoeken van de wereld. Vanuit het hoofdkwartier in Genk sturen we onze internationale organisatie aan. Omdat ieder land zijn eigenheid en geplogenheden heeft, doen we vaak een beroep op de lokale vertegenwoordiger van FIT. Daardoor kunnen we veel sneller en efficiënter de plaatselijke markt benaderen.” Luminex is overigens geselecteerd als Limburgse kandidaat voor de Leeuw van de Export, een prestigieuze onderscheiding die FIT organiseert.