“Befutura is een corporate startup van Luminus, die met behulp van heel wat lokale ondernemers een totaaltraject opzet voor steden, gemeenten en huiseigenaars”, vertelt Laurent Meertens, die samen met Sebastian Matoso en Roy Jeunen de schouders onder het project zet. “Om de Europese doelstellingen met betrekking tot de CO2-uitstoot te halen, zullen ze een plan moeten uittekenen, waarin diverse pistes worden aangeboord. Met één daarvan, namelijk de collectieve renovatie van woningen met oude energievoorzieningen, gaan wij een handje toesteken.”
Het nieuwe bedrijf gaat eerst met zelf ontwikkelde software, hele wijken en steden analyseren op hun renovatie-potentieel. De technologie detecteert waar de grootste winsten op energetisch vlak te rapen zijn. “Vervolgens gaan we in die wijken een communicatiecampagne doen om de huiseigenaars bewust te maken van het potentieel. Urban marketing, als het ware, die uitmondt in een persoonlijk plan per woning, waarin staat welke technieken zijn aangewezen om futureproof te zijn op vlak van energieconsumptie.”
Met de uitvoering van de energiezuinige renovatietechnieken (isolatie, verwarming, zonnepanelen, huisbatterij, hoge rendementsbeglazing, enzovoort) wordt de huiseigenaar volledig ontzorgd. “Op die manier pakken we dus hele straten en wijken aan, zodat de betrokken steden en gemeenten hun dashboard met de nodige CO2-inspanningen drastisch zien verbeteren”, aldus nog Laurent Meertens. “Voor de uitvoering gaan we trouwens in zee met lokale partners die de beste prijs-kwaliteitverhouding kunnen voorleggen. Daarmee wordt dus ook de lokale economie gesteund. Aannemers die willen meewerken mogen zich altijd melden.” (aannemers@befutura.co)
Befutura heeft al contacten met partijen in Limburg en Vlaams-Brabant. In Wilsele start alvast de eerste informatiecampagne voor een wijk met 1.000 woningen.