Over enkele weken gaat Youpi van start, een bedrijf dat het rendement van horecazaken en voedingsbedrijven wil opkrikken door de werknemers gelukkiger te maken. Initiatiefnemer is Carl Smets, die al heel wat watertjes in de horeca doorzwommen heeft.
“Het is geen geheim dat horeca en voedingsbedrijven hard moeten knokken om hun rendement op peil te houden”, weet Carl Smets. “Wat vaak het verschil maakt tussen winst en verlies is de vakkennis en de motivatie van het personeel. Een ondernemer moet zich dan ook vragen durven stellen over het functioneren van zijn medewerkers: zijn ze vriendelijk en kennen ze hun vak? Staat de personeelsplanning op punt? Verloopt de onderlinge communicatie optimaal? Halen ze vanuit commercieel oogpunt het maximale rendement? Of wat is de oorzaak van overmatig ziekteverzuim?”
Youpi gaat op zoek naar de antwoorden. “We vertrekken van een grondige analyse, waarbij specifieke aandachtspunten worden blootgelegd via mystery shopping, individuele gesprekken, observaties in zaal, keuken, productie, verkoopteam, onderhoud, enzovoort”, aldus Carl Smets. “Op basis daarvan wordt een uitgebreid rapport opgesteld. Youpi zal vervolgens een actieplan maken om alle verbeterpunten aan te pakken. Tot slot zullen de oplossingen ook daadwerkelijk uitgevoerd en begeleid worden, aan de hand van coaching en training. Competentie-ontwikkeling, motivatie-stimulering en de implementatie van praktische tips, zijn de voornaamste doelstellingen van ons maatgericht traject.”
Hij legt ook nog even de naam van de start-up uit. “You en Pi. Want alles draait om U (You), zowel als eigenaar, zaakvoerder, medewerker, team en de hele organisatie”, zegt Carl Smets. “Het getal Pi staat voor oneindig. Want zo belangrijk is elk detail binnen een horeca- of voedingsbedrijf. Youpi wijst ook op blijdschap en geluk. Dat is ons doel: iedereen op het werk zich happy laten voelen!”