InsightData Maarten en David kopie

Starter van de Week vertelt u alles over uw eigen bedrijf

Het jonge bedrijf InsightData is helemaal klaar om de markt te bestormen. De software die Maarten Vandenryt en David Beelen hebben ontwikkeld om inzicht te bieden in alle mogelijke data van kmo’s, heeft de grondige testfase doorstaan en mag op heel wat enthousiaste supporters rekenen.

Informaticus Maarten Vandenryt bouwde veel internationale ervaring op als ontwikkelaar van software voor ‘business intelligence’ (BI). Hij was overtuigd dat niet alleen multinationals strategische voordelen konden halen uit de slimme verwerking en analyse van hun beschikbare data. Met zijn vennoot David Beelen heeft hij nu een pakket ontwikkeld dat alle gegevens van kmo’s doorgrondt en een inzichtelijke leidraad biedt voor het opzetten van doeltreffende commerciële, financiële of operationele acties.

“Het gaat om gegevens van klanten, cijfers uit de boekhouding, prestaties van medewerkers, logistieke parameters, benchmarks in de sector, en alle andere data die een invloed hebben op het resultaat van een onderneming”, vertelt David Beelen. “Met ons pakket zetten we in de eerste plaats al die informatie op een rijtje, zodat onze klant een perfect beeld krijgt van het reilen en zeilen in alle afdelingen van zijn eigen bedrijf. Daarna gaan we ook de business-processen analyseren, waarbij we kunnen vertellen wat er goed loopt en waar de knelpunten zitten. Die informatie -heel vaak zijn het vaststellingen waar de klant geen flauw benul van had- is een duidelijke meerwaarde om een stratetgie rond op te zetten en op heel korte tijd gerichte acties te ondernemen.”

Vandenryt en Beelen zijn met hun ‘proof of concept’ van het BI-product langsgeweest bij diverse kmo’s. Op basis van hun feedback werd het systeem stap voor stap verder verfijnd. Gianni De Gaspari van online apotheek Viata uit Bilzen, was één van de proefkonijnen: “Het systeem toont zwart op wit aan waar de knelpunten en uitdagingen liggen”, zegt hij. “We kunnen op elk moment rapporten trekken en snel inspelen op de tendensen die hieruit naar voor komen. Het management, de marketing, de supply chain… iedereen gebruikt de informatie op zijn manier. En eerlijk gezegd: als bedrijf dat vooruit wil, ben je haast verplicht om business intelligence toe te passen. Ook als kmo.”

Nu het product helemaal op punt staat, gaat InsightData de markt op. “Er zijn vele mogelijkheden van toepassingen, ongeacht de sector of bedrijfsgrootte”, weet Maarten Vandenryt. “Daarom bespreken we telkens een oplossing op maat. We zijn er klaar voor!”