Hoe leuk zou het niet zijn als de ‘witte raaf’, die u door de krapte op de arbeidsmarkt gewoonweg niet vindt, u op een presenteerblaadje zou aangereikt worden? Dat is het businessmodel van Umani Agency, een gloedniewe hr-dienstverlener met torenhoge ambities.
Tot voor kort hadden Joël Stockmans, Sarah Porco en Raf De Strooper managementfuncties bij dienstengroep Flexpoint. Na de overname door SD Worx bleek echter snel dat voor hen het DNA van de oude en nieuwe werkgever niet overeenkwam. Meteen het signaal om een droom na te jagen: de start van een eigen onderneming. Ze vonden meteen 2 externe investeerders uit de Limburgse zakenwereld, en daarmee was Umani Agency geboren.
“Vanuit onze ervaringen bij Flexpoint merken we een grote lacune in de hr-dienstverlening op”, aldus het drietal. “Klassieke vacatureberichten worden gelanceerd in de hoop dat er zich een valabele kandidaat meldt. Voorbijgestreefd, vinden wij. Wij willen -totaal tegenovergesteld- vertrekken vanuit de kandidaat. Onze business is dus een community opbouwen van werkzoekenden en mensen die openstaan voor een nieuwe uitdaging. Veeleer midden en hoger kader. Wel, voor die mensen gaan wij door het vuur.”
Concreet gaat Umani Agency werkzoekenden, freelancers of mensen die van job willen veranderen, individueel begeleiden in hun carrièreplan. “We gaan heel discreet en laagdrempelig met deze mensen in gesprek en luisteren naar hun wensen”, stelt de drievuldigheid. “Vervolgens gaan wij op zoek naar een bedrijf dat iemand met het profiel van onze kandidaat kan gebruiken. De omgekeerde wereld dus. Het statuut of de contractvorm speelt daarbij geen rol: het kan zijn dat onze Umani-kandidaten bij ons op de payroll komen en gedetacheerd worden, op uitzendbasis aan de slag gaan, zich als freelancer laten betalen of dat ze rechtstreeks bij de onderneming in kwestie in dienst gaan. Deze opties laten toe dat wij hen een grote flexibiliteit bieden in de carrièrestappen die ze zelf op dat moment willen nemen, maar ze tegelijk als houvast een financiële zekerheid hebben. Dat is waar de huidige generatie naar op zoek is.”
De nieuwkomer op de hr-markt wil dus zeker niet talent ergens wegkapen en dat gaan stallen bij de concurrentie. “We willen optreden als een soort carrière-makelaar of talentmanager”, aldus nog Stockmans en co. “Daar hoort een totaalpakket van diensten bij. Mogelijk zijn er opleidingen nodig vooraleer de stap naar een volgende job kan gemaakt worden. Wel, daar zorgen wij dan voor. Of misschien heeft onze kandidaat nood aan een betere work-life balance. Dan sturen wij een huishoudhulp die privé een handje toesteekt. Kortom, wij ‘ontzorgen’ onze kandidaten helemaal, zodat zij in optimale omstandigheden het gewenste carrièrepad kunnen volgen.”
Met Blink (poetsen met dienstencheques) en Flexer (uitzendbureau) heeft Umani Group overigens nog twee ‘klassieke’ ijzers in het vuur, die parallel met het nieuwe concept Umani Agency worden uitgerold.