commedagobert

Starter van de week: 21 jaar en eigen kledinglabel

Hij is nog maar 21 jaar, en toch heeft Wouter Coenegrachts al zijn eigen onderneming op poten gezet: Comme Dagobert is een modelabel dat hippe T-shirts, sweaters en petten op de markt brengt.

Wouter Coenegrachts heeft ondernemersbloed: zijn ouders runnen een krantenwinkel in Vroenhoven (Riemst). Toch slaat hij nu een andere richting uit. “Het was in feite mijn beste vriend, Joshua Boelen, die met het idee van een modelabel naar mij toekwam”, vertelt Wouter. “Toen ik zijn ontwerpen zag en zijn visie over het merk hoorde, was ik meteen verkocht en stapte ik mee in de zaak. Enkele maanden later volgde ook mijn neef Sam Coenegrachts als zakenpartner.”

De taken zijn goed verdeeld: Joshua ontwerpt de designs en regelt ook het financiële gedeelte. Sam laat zich eveneens in met het ontwerp en stuurt samen met Wouter de marketing en verkoop aan. “We maken op dit moment alleen T-shirts, sweaters en petten. Hiervan verkopen de hoodies (met kap) het best.”

De klanten van Comme Dagobert zijn voornamelijk jongeren tussen 18 en 26 jaar. Zij hebben de eerste 3 collecties tot het laatste stuk opgekocht, telkens goed voor zo’n 100 stuks. “Het geld van de ene collectie wordt onmiddellijk in de volgende geïnvesteerd”, legt Joshua Boelen uit. “We brassen dat niet op, hé (lacht). Ondanks dat de zaken redelijk gaan, kan het natuurlijk nog altijd beter. Zo is het moeilijk om tijdens deze coronacrisis op te vallen als nieuw modemerk, want je kan moeilijk grote evenementen en fotoshoots organiseren. We kunnen ook moeilijk ons netwerk uitbreiden. Maar we zijn wel heel tevreden, want we amuseren ons en leren veel uit onze fouten. Zo maken we stap voor stap progressie, en dat is fijn aan het ondernemen.”

Wouter Coenegrachts maakt zijn onderneming beter door toe te passen wat hij als student Marketing & Communicatie dagelijks leert aan Hogeschool PXL. “Niet alleen de leerstof uit de cursussen, maar ook vanuit het project StudentStartUP (PXL en UHasselt), leer ik veel bij in de vorm van handige informatie, webinars, workshops en netwerken. We zijn er nog lang niet, maar toch zijn we alledrie heel vastberaden om van Comme Dagobert een succes te maken.”