Pinguino. Onthou die naam, zeker als je straks op terrasje de zomer wil proeven. Wim Schoofs, een Limburgse chef-kok, die zijn strepen in de horeca verdiend heeft, is klaar om als ondernemer zijn aperitief Pinguino op de markt te brengen. Het gaat om een fruitige aperitiefwijn, die net zoals bijvoorbeeld Aperol, uitstekend combineert met bubbels, tonic of witte wijn.
“Het is gestart als een zuivere hobby, waarbij ik jaren heb geëxperimenteerd om een nieuw, verfrissend aperitiefje te ontwikkelen op basis van roséwijn en citrusvruchten,” vertelt Wim Schoofs. “Als kok (o.a als sous-chef van het voormalige Clos St. Denis) ben ik al vele jaren intensief bezig met het ontdekken van verrassende smaken. Het is nu pas dat de proefpersonenen en ikzelf helemaal tevreden zijn over het resultaat en de Pinguino dus kan gelanceerd worden.”
Schoofs heeft meteen twee versies van zijn drankje gemaakt. “Het ene is droog, simpelweg Apero genoemd, dat vooral als aperitief bij een etentje kan geschonken worden. Het andere is iets zoeter, Terrazza geheten, en dient eerder als verfrissing op een zonnig terras.”
De nieuwe ondernemer heeft al heel wat horeca-uitbaters en drankenhandelaars weten te overtuigen om Pinguino aan te bieden. “Onder meer Prik & Tik wil mee aan de kar trekken,” zegt Wim Schoofs. “We merken zelfs dat gerenommeerde cocktailshakers belangstelling hebben om er nieuwe creaties mee te fabriceren. En dat is plezant, want het bewijst dat het basisproduct op punt staat om een ruim publiek aan te spreken. We zijn er helemaal klaar voor!”