Het Hasseltse Go-Blue heeft van maanden na de eerste lockdown gebruik gemaakt om een netwerk van verdelers voor hun laadstations op poten te zetten. Dit najaar werd het gaspedaal van de start-up ingeduwd. Het bedrijf van Frank Ignoul en Christiaan Kastrop kreeg meteen de wind in de zeilen. “We hebben momenteel al 15 elektriciens op de baan die ons gamma voorstellen en installeren”, aldus het duo. “De productiecapaciteit is opgedreven tot ongeveer 300 AC-stations per maand. Voor de DC-laders ligt dit lager, maar daar hebben we in België ook nog wel even tijd voor. Toch mikken we op zo’n 170 laadstations per maand tegen het einde van dit jaar.”
“Met deze capaciteit kunnen we een degelijke bijdrage leveren aan de ambitieuze plannen van minister Lydia Peeters om over 5 jaar 30.000 palen operationeel te hebben. Dat zal zeker nodig zijn als we lezen dat autofabrikanten als Ford, Landrover, Volvo en Jaguar, vanaf 2026 alleen nog maar elektrische voertuigen van de band willen laten rollen. Willen we die trein niet missen, moet ons netwerk van verdelers verder aandikken en zien we de medewerkers in ons kantoor tegen eind 2021 aangroeien tot 5 FTE’s.”
Go-Blue beseft dat de rotvaart waarin in de sector groeit, moet opgevangen worden door samenwerkingsverbanden. “In Limburg is er al veel knowhow, en die moeten we benutten en omzetten naar slimme, futureproof samenwerkingen”, zeggen Ignoul en Kastrop. “Elektriciens, grondwerkers, groothandelaars, projectontwikkelaars, specialisten in batterij-opslag, keurders… met deze mensen moeten we samen de uitdagingen aangaan. We werken dan ook heel hard aan deze partnerships. Wij als fabrikant moeten zorgen voor de snelle levering van kwaliteitsproducten op maat. Door flexibel in te spelen op de gewenste vormgeving en specificaties van de klanten, komen we in een bevoorrechte positie waarmee we het verschil kunnen maken.”
Een voorbeeld van zo’n samenwerking die Go-Blue zal starten is met het platform Aanbieders.be, waarbij klanten die een laadpaal willen aanschaffen, op een objectieve manier door het aanbod worden geloodst. “En nog eentje: in de loop van 2021 we een open-call uit waarin we Limburgse ontwerpers uitdagen om met een nieuwe ontwerp voor laadpalen op de proppen te komen. Zo kunnen zij mee het straatbeeld van de toekomst gaan bepalen…”
** de Standaard
————————————————————
Wij bieden AC- en DC-stations van 22kW tot 150kW aan die tot in de puntjes kunnen worden aangepast aan uw vraag. Hoger kan ook maar daar is de markt nog niet helemaal klaar voor.
“Onze standaard uitvoering wordt altijd met een maximaal vermogen van 22kW geleverd” vertelt Frank Ignoul. “Dit vermogen kunnen we dan aanpassen op basis van de situatie bij de klant en het voertuig natuurlijk. Sommige hebben voldoende aan 7,4kW of 11kW, en hun netwerk kan dit ook aan. Het belangrijkste hiervan is dat bij de aankoop van een volgend voertuig er geen nieuwe investering meer gedaan hoeft te worden. Met een maximum van 22kW kunnen ze wel even mee verder, besluit hij”
** VERDIENMODEL
————————————————————
De publieke palen kunnen worden uitgerust met een eigen ROI-model waarbij de eigenaar verschillende prijsprofielen aanmaakt voor haar bezoekers, vaste klanten of personeel. Dit gekoppeld aan het aantal laadbeurten zorgen dat het station niet louter een service-product is maar een bron van inkomsten. Dit is vooral interessant voor tankstation, hotelketens, steden alsook winkelcentra. De Go-Blue ADVERT zorgt daarnaast ook nog eens voor een extra laag marketing op locatie. Met een simpele tool kunt u hier zelf promo plaatsen van uw locatie terwijl uw klant zijn wagen kan opladen.