iino bis

Start-up helemaal klaar voor big bang

iino Benelux, het jonge bedrijfje van Jef Noelmans en Vincent Beckers, heeft alles in gereedheid gebracht om het land te veroveren. “In het eerste jaar van ons bestaan hebben we al een 50-tal installaties van thuisbatterijen verkocht, maar als binnen 11 maanden de terugdraaiende teller wordt afgeschaft, verwachten we een échte boom. We zijn er klaar voor”, aldus het duo.

“We hebben het voorbije jaar niet stilgezeten”, zeggen Noelmans en Beckers, die verdeler zijn van het wereldmerk Alpha-ESS. “In de eerste plaats hebben we een dealernetwerk aangelegd van installateurs die onze thuisbatterijen mee verkopen en plaatsen. Het zijn allemaal professionals die thuis zijn in de hernieuwbare energie, en door ons verder worden bijgeschoold in de technische specificaties van thuisbatterijen. Deze mensen krijgen ook een commerciële training, want het is niet zo eenvoudig om de voordelen van een nieuw product bevattelijk uit te leggen aan het grote publiek. De onduidelijkheid in de subsidievoorwaarden maakt het er niet makkelijker op. En toch… We hebben al zo’n 50 installaties verkocht en geplaatst, meer dan we vooropgesteld hadden. Daarbij ook een groot project van 100 kWh, toch niet niks…”

Verhaal
Het duo zette bovendien de interne organisatie op punt. “Zo hebben we een ERP-pakket geïnstalleerd, een logistiek platform opgezet, onze webshop klaargestoomd, handleidingen opgesteld, een helpdesk geïnstalleerd, enzovoort. Er werden ook contacten gelegd binnen de sector, zoals met andere bedrijven en instellingen van het energieplatform bij POM Limburg. We mogen wel stellen dat we goed gewapend zijn voor de toekomst. En die ziet er fraai uit, want op 1 januari 2021 wordt de wetgeving aangepast zodat een thuisbatterij een groot financieel voordeel kan opleveren voor iedere energieconsument. Aangevuld met de puur ecologische overwegingen, krijg je dan een heel sterk verhaal.”

Ready, go!
iino Benelux heeft nog veel concrete plannen vooraleer het opnieuw Nieuwjaar is: “Om onze installateurs te ondersteunen, gaan we zelf naar de B2C-markt communiceren. Wij zijn intussen getraind om de boodschap duidelijk over te brengen en leiden zo de klanten toe naar onze partners. Een win-winsituatie. Intussen scholen we onszelf permanent bij, doen we inspanningen naar lobbywerk en optimaliseren we de flow van onze projecten. Om maar te zeggen: we laten niets aan het toeval over om marktleider te worden in dit segment van thuisbatterijen. De wereld is er stilaan klaar voor, wij zijn dat helemaal!”