Marc Beenders, Community Manager van het platform Limburg Startup (LSU) heeft nu zelf een start-up op de wereld gezet. Social Snowballs, zoals het nieuwe bedrijfje heet, wil via een online platform bedrijven samenbrengen met ‘social influencers’.
Social influencers zijn mensen met aardig wat volgers op sociale media. Tegen betaling of een vergoeding in natura posten zij positieve commentaren over allerlei producten en diensten. Op die manier zijn zij een tussenpersoon voor een bedrijf dat een bepaald doelpubliek wil bereiken.
“Veel bedrijven zijn geïnteresseerd om samen te werken met influencers, maar weten niet waar ze moeten zoeken”, zegt Marc Beenders. “De drempel om ermee te starten is te hoog. Met Social Snowballs bieden wij eerst de influencers een platform aan om zich snel en eenvoudig te registreren. Geïnteresseerde bedrijven kunnen vervolgens op basis van die gegevens een influencer zoeken die bij hen past. Hoe het verdergaat, bepalen ze zelf. Wij zijn facilitator en komen niet tussen.”
“We mikken bewust niet specifiek op de grote influencers, zoals BV’s met tienduizenden volgers”, vullen co-founders Jan Martens en Maarten Princen (reclamebureau Expliciet) aan. “Iedereen met minimum 500 volgers en een duidelijke passie kan zich registreren op Social Snowballs. De zogenaamde micro-influencers moeten wel de ambitie hebben om te groeien. En wij gaan hen daarmee helpen. Met onze Snowlabs bijvoorbeeld, workshops voor en door influencers.”
De start-up is ambitieus: “Met Social Snowballs willen we ook KMO’s de kans geven om influencers te vinden waarmee zij zich identificeren. We beperken ons nu nog tot Vlaanderen. Maar op termijn ligt de weg open naar andere landen.” Met Buzzooka richtte Hanne Troonbeeckx trouwens heel recent nog een andere Limburgse onderneming op met een soortgelijke dienstverlening.