Met de oprichting van Klare.ai wordt technologie toegankelijk die interne en externe data scant, interpreteert, structureert en kenniswerkers toegang geeft tot de juiste informatie op het juiste moment. “Zo creëren we slimme, productieve werkplekken”, zegt Mark Dries, CEO van Spikes, het bedrijf dat al 20 jaar actief is met technologische oplossingen om de productiviteit bij klanten te verbeteren. Organisaties en bedrijven zitten op een berg aan informatie, maar hebben vaak de tijd en middelen niet om deze allemaal te lezen, verwerken of activeren. Klare.ai neemt dankzij AI-technologie, het repetitieve lees- en analysewerk op zich. Dit zorgt voor tijdswinst in de dagelijkse werking, want werknemers krijgen steeds relevante kennisinzichten, in de juiste context, op het juiste moment. Aan de hand van historische data bouwen organisaties zo een transparant en ‘collectief brein’ op dat -over departementen heen- de samenwerking tussen werknemers faciliteert.”
Partner van Spikes in het nieuwe bedrijf is Textgain, een spin-off van de Universiteit Antwerpen die via AI en Natural Language Processing (NLP), relevante inzichten puurt uit grote hoeveelheden ongestructureerde tekst of afbeeldingen. Deze kennis wordt binnen Klare.ai aangevuld met de kracht van diverse AI-leveranciers zoals Microsoft, Google en Amazon.
Cyberveiligheid en privacy staan voorop in de nieuwe joint-venture. “In veel gevallen staan bedrijven weigerachtig tegenover het versturen van gevoelige bedrijfsinformatie naar de servers van OpenAI. Terecht,” vindt Marc Dries. “Maar dankzij Klare.ai kunnen organisaties dit soort analyses nu binnen het bedrijfsnetwerk zelf uitvoeren, en dat is geen overbodige luxe tegen de achtergrond van GDPR”, besluit hij.