Communicatiebureau Idearté en PR-bureau Influarté bundelen de krachten. Het duo Patricia Robinne en Bert Stas zal samen de nieuwe communicatiegroep gaan leiden. De naam Idearté blijft behouden.
Een slordige vijf jaar geleden zag Influarté het levenslicht. Als spin-off van moederbedrijf Idearté specialiseerde het PR-bureau zich in perscommunicatie, copywriting en politieke communicatie. “Voortaan varen beide schepen echter onder dezelfde vlag”, weet zaakvoerder Patricia Robinne. “De spin-off formule heeft heel goed gewerkt. De voorbije jaren zijn zowel Idearté als Influarté gegroeid. Nu Influarté uitgegroeid is tot een volwassen bedrijf, vonden Bert en ik de tijd rijp om samen te smelten.”
“De fusie is een gevolg van verschillende factoren”, vertelt Bert Stas. “Zo moesten we klanten regelmatig uitleggen wat nu ook weer juist het verschil was tussen Idearté en Influarté (lacht). Bovendien zorgde de structuur voor extra administratie.”
Maar er is nog een veel belangrijkere reden: “De voorbije jaren zag je gespecialiseerde bureaus als paddenstoelen uit de grond rijzen. De ene focuste zich op het online gebeuren, een andere op PR, een derde op vormgeving, enzovoort. Het gevolg is dat klanten het overzicht verliezen en eindeloos in meetings zitten. Nu tekent zich een nieuwe trend af. Mensen verwachten nog altijd specialisatie, maar ze snakken ernaar om samen te werken met één bureau. Idearté zet zich duidelijk in de markt als full-service communicatiebureau, waar grafisch ontwerp, copywriting, strategie, off- en online communicatie en PR samensmelten”, vertelt Bert. “Een sterk verhaal kan nu eenmaal niet zonder een krachtige verpakking, en omgekeerd. Of zoals wij het altijd zeggen: inhoud + emotie = magie.”
Het nieuwe fusiebedrijf telt 16 vaste medewerkers. Er wordt gemikt op nieuwe overnames en vennoten om de structuur nog te versterken. “De volgende maanden kondigen we nog enkele nieuwe namen aan”, besluit Patricia Robinne.