Sociale media houden perenboeren recht

Dankzij een spontane oproep via sociale media om zoveel mogelijk Limburgse peren te consumeren, is de verkoop van de inlandse fruitsoort verdubbeld. Via Facebook en Twitter namen enkele Limburgse mediagoeroes het voortouw om de boycot die Rusland heeft ingesteld, te counteren met deze ludieke actie. Met erg veel succes. Het internet wordt overspoeld met ‘peerfies’, zoals de selfies worden genoemd waarop mensen in een peer bijten. (Twitter: @SHAREaPEAR)

10494457_10152249863353483_526042334329205574_o(1)Bij de Limburgse Tuinveiling, waar nu al exclusief de nieuwe oogst van de Conférence-peer wordt verkocht (onder de naam Corina), spreekt men van een verdubbeling van de omzet.

Soortgelijke acties hadden ook in het buitenland al veel succes. Toen de Russen een boycot instelden tegen de appelen uit Polen, werd er daar door de inlandse consumptie, 5 keer meer appelen verkocht dan het volume dat traditioneel naar Rusland geëxporteerd wordt.