Zes op de tien ondernemers is ervan overtuigd dat aanwezig en actief zijn op sociale media in de toekomst een volledige dagtaak wordt. Dat blijkt uit een onderzoek van Jong Unizo. Ruim tachtig procent vindt dat aanwezigheid op het internet een must is. Maar wat betreft sociale media lopen de meningen meer uiteen: 40 procent van de Limburgse ondernemers gebruikt sociale media in bedrijfscommunicatie. Ondernemers die hier nog niet mee bezig zijn, doen dat omwille van een gebrek aan kennis (30 procent), een gebrek aan tijd (21 procent) of omdat het niet zinvol zou zijn voor hun bedrijf (10 procent).
Een derde van de ondernemers die nu al sociale media gebruiken in hun bedrijfscommunicatie, heeft een eigen pagina op LinkedIn of Facebook. Een kwart van de ondernemers heeft plannen in die richting, maar een derde van de ondernemers ziet het nut niet van sociale media. Uit de bevraging blijkt ook dat acht van de tien ondernemers vinden dat sociale netwerksites op het werk geblokkeerd mogen worden en drie van de vier vinden dat sollicitanten via facebook mogen gescreend worden.
Om deze resultaten in de kijker te plaatsen, had Jong Unizo overigens voor een ludieke teaser gekozen. De journalisten kregen op de redactie een kooi met een blauwe parkiet cadeau, symbool voor het blauwe vogeltje dat Twitter vertegenwoordigt.