De nieuwe Ford Mondeo die in Genk zal worden gebouwd, zal verkrijgbaar zijn met een 1.0 EcoBoost-motor. Dit wordt de kleinste motor ooit in een gezinswagen van deze grootte. Volgens Ford zal dit leiden tot nooit geziene verbruiks- en CO2-emissiecijfers. “Baanbrekende technologie die de klanten een reëel en tastbaar voordeel biedt,” zegt Barb Samardzich, die instaat voor de productontwikkeling bij Ford of Europe. “We zien bij computers en smartphones ze steeds kleiner en toch krachtiger worden. Dat is precies wat we met deze motor in de Mondeo ook gaan doen. Hoewel het motorblok zo klein is dat het op een A4-blad past, levert het 125 pk en een koppel van 170 Nm.”
Snufjes op de Mondeo
Ford vierde donderdag in Amsterdam het project ‘Go Further’, waar een nieuw, agressief productoffensief voor het bedrijf werd aangekondigd voor een publiek van 2500 Ford-dealers. De 1,0-liter EcoBoost-motor is alvast één van de troeven die daarbij zal uitgespeeld worden. Centraal in de campagne staan de trefwoorden ‘vernuft’ en ‘betaalbaarheid’. Hiermee wil Ford nieuwe normen vestigen in het middensegment van de markt, waartoe de Mondeo behoort. Naast de EcoBoost, zal de nieuwe Mondeo verkrijgbaar zijn met een vijfdeurs-, vierdeurs- en breakkoetswerk, de eerste benzinehybridemotor en vierwielaandrijving. Klanten zullen hun volledig nieuwe Mondeo kunnen uitrusten met de eerste adaptieve ledkoplampen in dit segment, SYNC met MyFord Touch met een 8”-aanraakkleurenscherm en de allereerste veiligheidsgordels met geïntegreerde airbags in Europa. “De nieuwe Mondeo zal de perceptie van grote Fords voorgoed veranderen dankzij een onklopbare mix van hoogwaardig design, vakmanschap en intelligente technologie zonder de hoge prijs die daar normaal bij hoort,” verklaart Raj Nair, Ford Group Vice President of Global
Product Development.
Snelheid als troef
“Zelfs met de huidige conjunctuur biedt Europa aanzienlijke perspectieven voor winstgevende groei,” aldus Alan Mulally, Voorzitter en CEO van Ford. “Net zoals we dat in Noord-Amerika hebben gedaan, versnellen we vandaag de lancering van onze nieuwe producten in Europa: we brengen een volledig gamma modellen van topkwaliteit op de markt, met een laag verbruik, een hoog veiligheidsniveau, een intelligent design en een hoge waarde.”
“De Europese markt heeft nog potentieel voor winstgevende groei maar dat wordt momenteel overschaduwd door de economische crisis,” aldus Stephen Odell, Voorzitter en CEO van Ford of Europe. “De hele Europese auto- en bedrijfsvoertuigenmarkt (inclusief Rusland), zal de volgende vijf jaar naar schatting met 20 procent groeien tot 23 miljoen voertuigen. Terwijl
andere merken zich terugtrekken of hun productinvesteringen terugschroeven, versnellen we bij Ford de lancering van nieuwe producten om zo onze troeven optimaal te benutten.”