younit

“Sinds de start bijna werkloos, maar we blijven strijdvaardig!”

Ruim 400 gasten waren uitgenodigd om op 30 maart 2020 de feestelijke openingsreceptie van het nagelnieuwe uitzendbedrijf Younit op te vrolijken. Maar niet alleen dienden oprichters Björn Bouwmans en Vicky Vanherf het feest uit te stellen, als leverancier van gespecialiseerd personeel voor events en catering mochten ze meer dan een jaar een dik kruis maken over hun ambitieuze plannen. “Het was veel makkelijker geweest om meteen de handdoek in de ring te gooien, maar we zijn geen opgevers. Het moeilijkste jaar hebben we achter de rug en de vooruitzichten zijn positief. Corona of niet, we zullen onze droom waarmaken”, aldus het vastberaden duo.

Net als zijn zakenpartner Vicky heeft Björn Bouwmans veel ervaring in de horeca en eventsector. “Als maître bij Hangar58 en daarvoor als uitzendkracht bij Vdet heb ik niet alleen de praktijk goed leren kennen, maar ook veel contacten met andere werknemers en klanten kunnen leggen”, steek Björn van wal. “Ik vond dat er iets miste in de sector, meer bepaald een benadering die vertrekt vanuit de werknemer zelf. Of het nu gaat om studenten, flexijobs of uitzendkrachten: ze willen allemaal zelf kunnen bepalen waar, wanneer, hoe lang en voor wie ze gaan werken. Daar moet rekening mee gehouden worden, maar voor een eventorganisator of cateraar is dat onbegonnen werk. Hij wil gewoon op het juiste moment over voldoende, kwaliteitsvol personeel beschikken. En uit die behoeftes, vanuit de 2 kanten, is Younit ontstaan. Om als intermediair zo goed mogelijk en juridisch correct de matchmaking te kunnen doen, hebben we meteen onze uitzendlicentie behaald. Eens die op zak, en ons kantoor in Hasselt was gehuurd, konden de uitnodigingen voor ons groot lanceringsevent de deur uit. Dat was ergens in februari vorig jaar. Alles stond op punt. Onze poule van zo’n 150 getrainde en gemotiveerde professionals was volledig klaar om erin te vliegen!”

Moment de gloire…
Het hoeft geen betoog dat Younit, een combinatie van de woorden ‘you’ en ‘united’, nog voor de start volledig werd gedwarsboomd door de uitbraak van de coronacrisis. “Inderdaad een serieuze domper op de feestvreugde”, herinnert Björn zich. “Letterlijk, want we hadden meer dan 400 mensen verwacht om ons bedrijf eind maart officieel te lanceren. De bedoeling was om meteen groot uit te pakken en alle potentiële klanten aan boord te hijsen. Ons moment van roem werd ons helaas ontnomen. We moesten ons beperken tot een online alternatief. Leuk, maar toch iets heel anders dan wat in ons draaiboek stond…”

Zelfs gratis!
Met alle events on hold was de afzetmarkt voor Younit bijna helemaal afwezig. “Niemand heeft nu kelners, stagehands, parkingwachters of hostessen nodig”, zegt de Managing Partner. “We hebben wel iets kunnen doen, zoals payrolling voor bedrijven uit andere sectoren. Een aantal van onze mensen hebben we ook kunnen inzetten in de industrie en distributie, maar break-even draaien, laat staan winst maken, is ons nog niet gelukt.” Of de moed hem ooit in de schoenen is gezonken? “Ja, natuurlijk. Ik heb regelmatig gedacht om iets anders te gaan doen, en daarna eventueel de draad op te pikken. Als er geen events zijn, dan is de fun van onze job er natuurlijk snel af. Maar we hebben toch volgehouden. Vooral omdat een aantal klanten ons altijd is blijven steunen en waar enigszins mogelijk toch een beroep op ons heeft gedaan. Total-e, Gustus, Kachet, Carpe Diem, Hemera, De Malle koks,… ze rekenen op ons eens deze nare periode voorbij is. Bovendien moeten we doorgaan om niet al ons personeel te verliezen. Van de 150 mensen die we hadden, zijn er al heel wat andere uitdagingen aangegaan, wat normaal is. Maar net omdat we zo hard inzetten op kwaliteit, willen we zoveel mogelijk getrainde en gemotiveerde mensen aan boord houden. Ik zou hen zelfs aan het werk zetten zonder er zelf een fee op te nemen, momenteel. En ook voor onszelf natuurlijk. We geven onze droom niet op. Corona is meteen een harde test. Als we hier doorheen zijn, kan het echte werk beginnen.”

Corona als voordeel

Vicky (26) en Björn (28) zijn zelfs overtuigd dat corona hen uiteindelijk zal vooruithelpen. “De klanten in de eventsector en horeca beseffen nu wat voltijds personeel kost en hoe belangrijk het is om hen flexibel te kunnen inzetten. Ze zijn intussen ook heel wat vaste medewerkers kwijtgespeeld en zullen hard moeten zoeken om nieuwe, gemotiveerde mensen te vinden. Die factoren gaan hen nog meer doen kiezen voor uitzendkrachten en andere statuten die de nodige ervaring hebben en meteen inzetbaar zijn. Met onze formule spelen we daar helemaal op in. We geloven dus nog altijd sterk in onze aanpak en zijn zeker dat het op termijn zijn vruchten zal afwerpen.”

Younit is intussen volop bezig om de poule van inzetbare mensen aan te vullen. “Vooraleer we nieuwe klanten aannemen, moeten we zeker zijn dat we voldoende getrainde medewerkers hebben om te kunnen uitsturen”, vertelt Björn. “Vandaar dat we nu al intakegesprekken voeren en opleidingen geven. Nieuwe mensen gaan voor hun eerste opdracht altijd mee naar een event waar ik zelf actief meewerk, en zo kan zien of er nog kwaliteiten van onze medewerkers moeten bijgeschaafd worden. Pas als ik helemaal zeker ben dat we topkwaliteit kunnen leveren, pas ik de nieuwkomers in op de planning.”

Cadeautjes

De zaakvoerders van Younit zien het helemaal goed komen. “De aanloop zal even alle hens aan dek worden”, vreest Björn. “Onze klanten waren tot dusver gewoon om 3 dagen op voorhand een heel team te bestellen. Nu zullen ze toch wat eerder moeten reserveren, want kwalitatieve mensen vinden voor de exacte uren, is ook voor ons een hele opdracht. Dan is het beter om tijdig te boeken en eventueel enkele dagen voor het event nog iemand te annuleren.”

Younit heeft alvast enkele troeven achter de hand om een nieuwe poule van gemotiveerde mensen klaar te stomen. “We gaan naast de verloning werken met ‘tokens’ die we toekennen als ze regelmatig voor ons werken, een andere collega aanbrengen of een pluim van de klant krijgen. Met die punten kunnen ze dan een cadeautje krijgen van onze klanten en leveranciers, zoals een lunch, een giftbox van Aperol of gratis fitnesslessen. En zo bouwen we aan onze Younit-community en vervullen we als bedrijf onze maatschappelijke rol. Je merkt het: ondanks de valse start geloven we meer dan ooit in een beloftevolle toekomst!”