Sara Gielen stond op de eerste rij toen in 2012 de directie van Ford aankondigde dat de deuren van Genkse autofabriek tegen 2015 voorgoed zouden sluiten. “Het was meteen de eerste en tot nu toe laatste keer in mijn leven dat ik me niet herinner wat er daarna nog werd gezegd”, vertelt ze in Het Belang van Limburg. “Dat ene zinnetje bleef maar door mijn hoofd spoken. Al die mensen die zonder job zouden vallen… Geen seconde dacht ik aan mezelf of mijn man (Franky Greco, nvdr.), die ook bij Ford werkte.”
Gielen was bijna weg bij Ford toen de directie van Ford Keulen aan haar mouw trok. “Blijf bij ons”, was de simpele vraag die ze kreeg. Dus vertrok ze met haar gezin, na een familieraad, naar Keulen. Later schopte ze het tot Plant Manager van de Fordfabriek in Saarlouis, waar vandaag 4.600 mensen rechtstreeks, en nog eens 1.300 voor de toeleveringsbedrijven, werken.
Maar Ford Saarlouis is dus 10 jaar later hetzelfde lot beschoren als de collega’s in Genk. De Amerikaanse autobouwer kondigde zopas aan dat tegen 2025 de laatste Ford Focus van de band moet gerold zijn. Het einde van een tijdperk, dat in 1970 begon in het Saarland. Naar welk land Sara na 2025 zal vertrekken is koffiedik kijken. Ze heeft nog een prachtige herfst van haar carrière in het verschiet, of het nu binnen of buiten Ford zal zijn…