Het is precies 5 jaar geleden dat Frank Bekkers en Koen Desmedt hun Mobile Vikings wisten te verpatsen aan Medialaan, de groep boven VTM, QMusic en andere media, die in 2019 veranderde in DPG Media. Bij die overname spraken de nieuwe eigenaars uit Vilvoorde de ambitie uit om van Mobile Vikings een volwaardige telecom-operator te maken. De mediakanalen werden in de schaal gegooid om nieuwe producten te lanceren, de naambekendheid te vergroten en de zogenaamde Viking Deals (puntenspaarsysteem) een boost te geven.
Dat lukte aanvankelijk maar matig. De verliezen werden groter en het schip van de Vikings kon niet tot een koerswijziging worden gedwongen. Het community-gevoel onder de klanten, waar COO Hans Similon de voortrekker van was, gleed Medialaan door de vingers en de populariteit zonk zienderogen. Ook de overstap naar het platform van Orange werd niet echt gesmaakt.
Maar met een nieuwe grote baas, Bart De Groote, aan het roer, kwam het schip toch in beweging. Mobile Vikings profileerde zich opnieuw als prijzenbreker voor mobiele data, wat de heropstanding inleidde. Het klantenbestand groeide, tot vorige maand de kaap van 300.000 werd bereikt. Met een omzet van 68 miljoen euro en een ebitda van 12 miljoen, had Mobile Vikings in 2019 een rapport dat mocht gezien worden. Voldoende voor DPG Media om de gepimpte bruid uit te huwelijken aan de hoogste bieder, zo weet De Tijd. Of er al gesprekken met geïnteresseerde partijen lopen, is niet bekendgemaakt.