“In de nieuwe installatie gaan we ons biogas omzetten naar biomethaan en dat vloeibaar maken”, begint Chris Schelfhout, die 10 jaar geleden al, samen met vader André, een biogasinstallatie in Bree neerpootte. “We spreken in vloeibare toestand van bio-LNG of LBG, liquified biogas. Het is één van de meest duurzame brandstoffen voor vrachtwagens en schepen. Onder meer de transport- en scheepvaartsector in Nederland en Duitsland zijn er sterk mee bezig. In België kan bio-LNG nog niet geleverd worden omdat er geen wetgeving over bestaat. De verwachting is wel dat Europa een bijmenging van 5 procent bio-LNG gaat opleggen voor LNG.”
Het nieuwe project komt op de site van Biogas Bree, destijds een idee van André Schelfhout. De biovergister zet jaarlijks zo’n 85.000 ton organisch afval van de landbouw en voedingsindustrie om tot biogas. Met dat gas wordt groene stroom geproduceerd voor ongeveer 7.500 gezinnen of 30.000 mensen. Met het restproduct maakt men organische meststoffen. Jaarlijks wordt er 200.000 ton CO2-uitstoot bespaard. Het bedrijfsproces verloopt via een automatisch systeem. Het bedrijf telt zes werknemers en een jaaromzet van 7 tot 8 miljoen euro.
Met de nieuwe biogascentrale wordt nu een versnelling hoger geschakeld. De bouw van de nieuwe installatie van 25 op 25 meter zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Er wordt op de site een soort van zeecontainer geplaatst waar het biogas wordt omgezet tot biomethaan. Daarop sluiten nog twee andere containers aan. Een daarvan is bedoeld voor de CO2 die wordt gescheiden van het methaangas en gekoeld tot -40 graden. Hierdoor wordt de CO2 vloeibaar en kan het getransporteerd worden naar de voedingsindustrie. Elke dag wordt in de nieuwe installatie 20 ton CO2 opgevangen.
Methaan wordt in de andere container tot -155 graden gekoeld waardoor het vloeibaar wordt en gecomprimeerd kan getransporteerd worden naar laadstations voor vrachtwagens of schepen. Dat zal voornamelijk naar Duitsland zijn, waar men de transportvloot versneld gaat vergroenen.
Biogas Bree rekent op een productie van 11 ton bio-LNG per dag. De installatie zou vanaf september 2024 jaar klaar zijn. “Met onze installatie kunnen we ervoor zorgen dat er jaarlijks 13 miljoen km minder met vervuilende fossiele brandstof wordt gereden. Zo zorgen we bijkomend voor een besparing van 14.300 ton CO2-uitstoot”, besluit Chris Schelfhout.