Scepticisme over investeringsplan bij Ford Genk

Een groep van anonieme investeerders die zich de Minerva Group Europe noemt, heeft een budget van 800 miljoen euro beschikbaar om (onderdelen van) milieuvriendelijke auto’s te gaan bouwen op de site van Ford Genk. De initiatiefnemers hebben hun plan al voorgesteld aan de Europese top van Ford. Het is niet meteen duidelijk hoe concreet de plannen zijn.

Dat er daadwerkelijk een initiatief op papier staat, lijdt geen twijfel. Steve Odell, topman van Ford Europa, zei enkele weken nadat hij besliste om Genk te sluiten, al in Het Belang van Limburg dat er meerdere kandidaat-investeerders zich hadden gemeld. Deze plannen komen nu stilaan aan de oppervlakte. Eerder was er al een Chinese bussenbouwer die het wel zag zitten om Ford Genk over te nemen.

minerva limousineDe Minerva Group Europe (genoemd naar het legendarische Belgische automerk) is een consortium dat is bijeengebracht door Michel Dylst, ex-mijnwerker en destijds actieleider van het werknemersprotest tegen de sluitingen. Hij was al te gast bij de SALK-expertencommissie van Herman Daems om zijn plannen toe te lichten, maar kon of wou daar niet in detail treden.

Voorbarig

Enkele belangrijke actoren in de herbestemming van de Ford-fabrieken reageren sceptisch op de Minerva-plannen. “Het klopt dat er zich meerdere kandidaat-investeerders hebben gemeld,” zegt Jo Declercq, de woordvoerder van Ford België. “Het enige dat we in dit verhaal kunnen zeggen is dat alles zeer voorbarig is. Hoe dan ook zullen we alle initiatieven eerst voorleggen aan de Vlaamse regering.”

De woordvoerder van Vlaams minister-president Kris Peeters, Luc De Seranno, zegt dat “Peeters heeft kennisgenomen dat er zich een aantal leads bij Ford hebben aangemeld, waarrond er vragen zijn bij het realistisch en betrouwbaar karakter ervan. Dit wordt door Ford verder bekeken,” luidt het.

Bij het expertisecentrum voor milieuvriendelijke voertuigen Flanders’ Drive, en bij het Genkse stadsbestuur valt men compleet uit de lucht. “We hebben de indruk dat hier speculatie mee gemoeid is om de prijs van de infrastructuur en de gronden van Ford op te drijven,” aldus schepen Angelo Bruno, die het dossier besproken heeft met burgemeester Wim Dries. “Er hangt volgens mij heel wat lucht rond dit verhaal.”

Michel Dylst (rechts)
Michel Dylst (rechts)

Dat vindt ook Stijn Bijnens van investeringsmaatschappij LRM, die bijzonder goed op de hoogte is van alle buitenlandse kandidaten om economische bedrijvigheid in Limburg op te starten. “We moeten absoluut vermijden dat mensen valse hoop krijgen,” zegt hij. “Er is bij ons geen enkel concreet dossier bekend. Enige economische realiteitszin, gekoppeld aan de historiek van de betrokkenen in dit project, doen ernstige twijfels rijzen.”

Ondanks het scepticisme hoopt iedereen natuurlijk wel dat het project van Minerva, of van een andere investeringsgroep, snel duidelijk wordt en hier heel concreet vele jobs mee kunnen gered worden.