Sabca, producent van onderdelen voor de lucht- en ruimtevaart, heeft vorig boekjaar de omzet zien toenemen met 4 procent tot 183,5 miljoen euro. Onder de streep werd er wel een fors verlies geslikt van 8 miljoen euro, wat iets beter is dan de rode cijfers van 2014 (14,3 miljoen verlies). Het bedrijf kondigt een plan aan om de operationele kosten terug te dringen.
Aan werk is er nochtans geen gebrek voor Sabca Lummen, dat ook vestigingen heeft in Charleroi (Gosselies) en Brussel (Haren). Drie jaar geleden werd er nog 7 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van Sabca Lummen, onder meer dankzij het binnenhalen van een groot contract met de Franse vliegtuigbouwer Dassault. Onlangs werden er nieuwe contracten getekend, onder meer voor onderdelen van de Ariane-raketten.
Intussen kijkt Sabca vooruit. Het wil absoluut een graantje meepikken als de Belgische overheid in 2018 kiest voor de opvolger van de F-16-gevechtsvliegtuigen. Bij de keuze voor de leverancier, wordt er in deze dossiers altijd rekening gehouden met de contracten die er aan vasthangen voor Belgische onderdelenbouwers. In die zin heeft Sabca zijn eieren gelegd in de mand van het Amerikaanse Lockheed Martin, bouwer van de F-35 of Joint Strike Fighter. Dat toestel zou in poleposition liggen om de F-16 te vervangen. Door het protocolakkoord dat Sabca met de Amerikanen heeft gesloten, kan er mogelijk een forse bestelling voor Lummen uit de lucht vallen. Wait and see…