Vanuit Australië, Rusland en Egypte lopen de bestelbonnen binnen voor een uitvinding van het Genkse bedrijf Hengelhoef Concrete Joints (HCJ). Daar heeft men een nieuwe soort voeg ontwikkeld om grote delen van industrievloeren naadloos met elkaar te verbinden. Het grote voordeel is dat de heftrucks die over de S-vormige voeg rijden, geen schok krijgen bij de overgang van het ene vloerdeel naar het andere. Hierdoor zal de vloer ook minder snel barsten en is er minder slijtage aan de wielen van de heftrucks.
“De meeste industrievloeren worden nog steeds in grote stukken geplaatst en vervolgens in vierkanten gezaagd, omdat het beton nu eenmaal krimpt en terug uitzet, waardoor er dus voegen moeten tussen geplaatst worden”, legt Albert Klingeleers, afgevaardigd bestuurder van HCJ uit. “Het grote probleem hierbij is dat, door er vele malen over te rijden met heftrucks en er zware lasten op te plaatsen, die stukken vloer lichtjes gaan verzakken. Hierdoor zal het beton aan de voegen langzaam maar zeker afbrokkelen en scheuren. Tegelijk zullen de heftrucks door het niveauverschil een schok krijgen als ze erover rijden, wat tot ernstige rugklachten voor de chauffeurs en snelle slijtage van de banden leidt.”
Bij HCJ heeft men een zeer eenvoudige, doch uiterst doeltreffende oplossing gevonden, in de vorm van een S-vormige voeg, de HC Sinus Slide Joint, genoemd. “Hierdoor is de overgang van het ene vloerdeel naar het andere volledig naadloos”, aldus nog Klingeleers. “Er is dus geen schok en geen slijtage aan vloer of banden. Dit levert een directe besparing op voor de gebruikers. Zeker als er breekbare materialen of elektronica moet verplaatst worden, is een schokvrije rit een noodzaak.” Het product is bovendien erg geschikt voor de renovatie van industriële vloeren, zo blijkt.
Patent
Klingeleers wijst bovendien op het voordeel voor het personeel. “Tal van heftruckchauffeurs krijgen ernstige rugklachten door de schokken”, zegt hij. “Nochtans verplicht een Europese richtlijn, inmiddels omgezet in een Belgische wet, om blootstelling aan trillingen structureel te verhelpen als het technisch kan. Onze voegen zouden dus bijna verplicht moeten worden.”
HCJ is bijna rond met het Europese patent voor deze uitvinding. “De belangstelling is intussen enorm, en dit wereldwijd”, bevestigt de zaakvoerder. “Grote bedrijven als Ikea, Volkswagen en Boeing nemen onze Sinus Slide Joint standaard op in hun lastenboeken. We zijn ervan overtuigd dat dit product enorm veel potentieel heeft. We verwachten dat de omzet hierdoor makkelijk op korte termijn kan verviervoudigen.” HCJ stelt vandaag zo’n 20 mensen tewerk en behaalt een jaarlijkse omzet van 5 tot 6 miljoen euro.