Ropak maakt allerlei verpakkingen en displays op maat, ook met bedrukking. Een business die boomt. “We merken inderdaad dat de coronacrisis de drempel van de e-commerce verlaagd heeft, zowel voor klanten als voor de retailers”, zegt Peter Roose. “En daar zijn nu eenmaal aangepaste verpakkingen, zoals kartonnen dozen, voor nodig. We geloven sterk dat het extra volume niet zal verdwijnen omdat ook na corona de bestellingen via internet zullen aanhouden. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat de fysieke winkels een blijvende plaats zullen behouden, en dat bijgevolg ook de displays en andere signalisatie daar nodig zal zijn. In dat opzicht evolueert Ropak naar een one-stop-shop voor lokale ondernemingen in de maakindustrie én in de retail.”
De groei van het bedrijf maakt investeringen in bijkomende machines en ruimte noodzakelijk. “We hebben onlangs het digitale machinepark geüpgraded, met onder meer de aankoop van een grote, halfautomatische plotter voor de productie van kleine gepersonaliseerde dozen voor e-commerce en displays. Daarnaast zijn we bijna klaar met de bouw van een nieuwe hal, waardoor we 2.000 m² extra opslagruimte creëren. Er komen ook extra laadkades en poorten. Dankzij deze nieuwbouw kunnen we zelf efficiënter werken en vooral aan onze grotere klanten meer opslag aanbieden, waarna ze op afroep hun afgewerkte producten kunnen laten leveren. Ze moeten dus zelf niet investeren in stock of werkkapitaal, en zien hun prijzen dalen omdat wij grotere series van hun producten kunnen maken en stockeren.”
En Roose besluit: “In de erg competitieve markt van de kartonnen verpakkingen kunnen we het verschil maken met onze ontwerpen en onze flexibiliteit, mogelijk gemaakt door een uitgebreid en modern machinepark.”