Vreten en zuipen, zo luidt in reclametaal de advertentie van het Hasseltse eetcafé L’Entrée: voor 35 euro kunnen klanten een uur lang spareribs en drank à volonté nuttigen. Het Centrum voor Alcohol en andere Drugproblemen (CAD) staat op zijn achterste poten en keurt de formule af, omdat die de gezondheid en veiligheid in gevaar zou brengen.
L’Entrée is de zaak die Haroun D’haens uit de grond stampte op de plaats waar vroeger Lucy Chang was gevestigd. De business draait goed en klanten appreciëren de creativiteit in het aanbod. De uitbater heeft sinds 1 maart een nieuwe formule gelanceerd, waarbij een uur lang ribbetjes à volonté kunnen besteld worden. In de prijs zijn ook de dranken inbegrepen. “Met succes, want speciaal hiervoor maken klanten de verplaatsing naar L’Entrée. In Hasselt bestond de formule tot dusver nog niet.” D’haens schat dat de klanten gemiddeld 5 drankjes (bier, wijn en/of water en frisdrank) bij hun eten bestellen.
Uiteraard zijn er tal van andere eetgelegenheden die soortgelijke concepten aanbieden, zoals L’Avenida, Sombrero Mexican Barbecue, heel wat wok- en sushirestaurants, of het buffet van Pizza Hut en de mosselen in Lunch Garden… Toch reageert het CAD Limburg als gestoken door een wesp, vooral door de mogelijkheid om ongelimiteerd alcohol te consumeren. “We hebben grote bedenkingen bij deze formules die aanzetten tot overconsumptie en alcoholmisbruik”, aldus de directeur. “Onder groepsdruk kunnen al snel grenzen overschreden worden en dat leidt tot gezondheidsproblemen voor de betrokkenen. Het houdt ook risico’s in op overlast, verkeersongevallen, enzovoort. Horeca-uitbaters moeten maximaal inzetten op preventie van misbruik.”