De vervoerde tonnage via het Albertkanaal en de Kempense kanalen bedroeg in 2011 meer dan 40 miljoen ton. Dit is het hoogste cijfer dat ooit werd genoteerd op het kanalennet van nv De Scheepvaart. Ook het aantal behandelde containers zit op recordhoogte met meer dan 400.000 containers.
“De stijgende trafiekcijfers zijn een rechtstreeks gevolg van het groeiende belang dat bedrijven hechten aan duurzame en betrouwbare mobiliteit”, zegt Erik Portugaels, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart. Dit komt vooral tot uiting in de stijgende tendens van de goederen die geladen en gelost worden op de oevers van de kanalen. “Ik ben dan ook zeer verheugd over dit resultaat.”
De ladingen stegen met 6%, de lossingen met 4,5%. De doorvoer van goederen van Antwerpen naar Luik daalde daarentegen met ongeveer 10%, een rechtsreeks gevolg van de sluiting van de hoogovens in de Luikse regio. Sterke stijgingen werden genoteerd in de productgroep van de ertsen, metaalproducten, bouwmaterialen, meststoffen en containers. De andere productgroepen bleven status quo of kenden een lichte daling. Het overgrote deel van deze goederen gaat via het Albertkanaal.
Het containertransport blijft een succesverhaal en bereikte in 2011 voor het eerst de kaap van de 400.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit). In 1995 werden er op het kanalennet van nv De Scheepvaart nauwelijks 2.000 TEU vervoerd.