Nick Decrock, zaakvoerder van reclamebureau Nocus, heeft via zijn blog aangekondigd dat het bedrijf ermee stopt. “Dertien jaar en twee crisissen later heb ik met pijn in het hart besloten om de handdoek in de ring te gooien,” zegt Decrock. “De reclamewereld is een strijdtoneel geworden waarin NOCUS het onderspit moet delven. Te klein om groot te zijn en te groot om klein te zijn. Om het gevecht van de dag te overleven ben je verplicht om competitie na competitie deel te nemen. En liefst dan ook te winnen. Want in de liga waar bureaus als het onze spelen, bestaan er geen contracten, geen fees. Enkel vertrouwen. Hoop op vertrouwen omwille van de goede resultaten. Gelukkig hadden we veel klanten die in ons geloofden, maar die werden hoe langer hoe meer de dupe van onze strijd om meer of grotere opdrachten. Ondertussen liepen de omzetten sterk achteruit. Als een bureau meer account en sales managers nodig heeft dan creatieven is het gezond evenwicht weg.”
Tien jaar lang kon NOCUS groeien dankzij uitstekend werk, goede resultaten en trouwe, grote internationale klanten zoals GlaxoSmithKline, Henkel, Bayer, InterContinental Hotels Group. “Het hoogtepunt lag in 2007 toen we in de top 10 van de onafhankelijke bureaus terechtkwamen,” gaat Decrock verder. “De toekomst was rooskleurig en het team breidde steeds uit. Wat zou er immers mis kunnen gaan ? De plotse crisis had dat anders gezien en wij waren daar niet op georganiseerd. Ook de evolutie om media, drukwerk en zelf grafisch werk uit het bureau te isoleren, doet het traditionele businessmodel van een bureau zoals NOCUS wankelen. Te snel om de bocht zonder kleerscheuren uit te komen. Ondanks mogelijkheid om vers kapitaal in te pompen is het vertrouwen weg. Niet van de kracht van NOCUS, integendeel, maar het vooruitzicht van een turbulent strijdperk geeft te weinig garantie op een betere toekomst.”
“Deze beslissing valt me zwaar, heel zwaar. Ook al heb ik hier gefaald als ondernemer, ik blijf fier op wat NOCUS heeft kunnen betekenen. Maar toch: ik laat toffe klanten, maar vooral een team achter van fijne mensen. Talentvolle mensen die grootse daden voor NOCUS hebben verricht. Ik hoop van harte dat zij snel elders terecht kunnen. Eigenlijk weet ik het wel zeker, want voor talent is er altijd plaats. Zelf ben ik er nog niet uit, misschien blijf ik wel in het reclamewereldje, misschien niet. Alleszins zal mijn aandacht op korte termijn meer uitgaan naar mijn andere activiteiten bij KAAI.16, CreativeClass en Yento!”