De communicatiegroep RCA uit Hasselt heeft de crisis goed verteerd. “Hoewel heel wat bedrijven door de economisch onzekere omstandigheden de vinger op de knip hebben gehouden, zijn we er toch in geslaagd om flink te groeien,” zegt afgevaardigd bestuurder Ivo Clerix. “De omzet nam toe van 14,5 miljoen tot 16 miljoen, terwijl het aantal medewerkers steeg tot 75.” Vorig jaar telde RCA Group nog 65 werknemers.
Clerix wijt de mooie resultaten aan de strategie om alle disciplines van de communicatie onder één dak te brengen. “Meer dan ooit hebben we gekozen voor een geïntegreerde aanpak, waarbij ieder communicatieprobleem van onze klanten vanuit diverse hoeken wordt bekeken. Een goede campagne houdt vandaag de dag niet alleen advertenties of een tv-spot in, maar ook de ondersteuning van een mooie website, perscommunicatie en misschien ook een Facebookpagina. We gaan voor onze klanten dus eerst de strategie bepalen, en van daaruit de diverse communicatiemiddelen aanbieden die voor hen tot de hoogste efficiëntie leiden.”
Met RCA Public, HR, PR, Online en Brands voert het Hasseltse bureau ook de voorgestelde strategie zelf uit. “Voortaan doen we dat ook vanuit ons nieuw kantoor in Brussel, dat we in 2010 hebben ingelijfd. We merken toch dat grote klanten, zowel bedrijven als institutionele organisaties de aanwezigheid in de hoofdstad als een pluspunt beschouwen om voor een reclame- en marketingbureau te kiezen.”
RCA werd opgericht in 1971. Het bureau kende een spectaculaire groei na de overname door Philippe Bijnens, die enkele jaren geleden via een management buy out 4 partners zag toetreden tot de aandeelhouders. Vandaag is RCA Group veruit het grootste communicatiebureau in Limburg en behoort het tot de top 15 van de onafhankelijke kantoren in ons land.