Raepers100jaar2023_138 kopie

Raepers raapt 100 jaar textiel bij elkaar

Een familiebedrijf dat het 100 jaar uitzingt: ze zijn maar dunnetjes gezaaid... Raepers in het centrum van Tongeren bewijst dat het kan. John en Sylvie Raepers vieren dit jaar dat hun voorvader Joseph in 1923 zijn textielwinkel boven de doopvont hield.

Raepers werd opgericht in 1923 als textielzaak door stichter Joseph Raepers en daarna overgenomen door zijn dochter Anna. In 1978 splitste het merk zich in op in Raepers Fashion en Raepers Textiel. “De fashion-tak groeide al snel uit tot het Tongerse huismerk voor heren- en jongenskleding”, aldus de huidige generatie van zaakvoerders. “Daarnaast werd de textielwinkel een pittoresk unicum in het stadsbeeld, waar klanten terecht kunnen voor ondergoed en nachtkleding.”

Als vertegenwoordigers van de derde generatie namen Jos en Paula in 1985 het bestuur in handen. Dat werd intussen overgedragen aan John en Sylvie Raepers, die het familiemerk door de 21e eeuw loodsen. “In een tijd van e-commerce en grote ketens is het niet eenvoudig om in onze sector overeind te blijven, maar door trouw te blijven aan onze roots, met name de vakkennis en een uitstekend klantencontact, slagen we daar wonderwel in”, aldus Sylvie.

Die troeven moeten ook de toekomst van Raepers verzekeren. “We gebruiken de traditie als een opstapje naar de toekomst”, zegt ze. “Anderzijds blijven we niet blind voor de veranderingen die de business kenmerken. Het is op die manier dat we een vaste waarde kunnen blijven en al 100 jaar overleven en groeien in een woelige markt.”

Proficiat aan de eeuweling!